Ze is chronisch publiciteitsschuw en mijdt al jaren interviews. Maar voor het AD maakt MAX' kijkcijfer-koningin Martine Bijl (67) een uitzondering en praat over Heel Holland Bakt. ‘Twitter laat ik links liggen. Waarom moet ik dood als ik het over bokkenpootjes heb?’

Kookwinkels die inhaken op het begin van het nieuwe seizoen, fanclubjes die gezamenlijke kijkavonden organiseren en hobbychefs die zich verheugen op verse recepten van vlechtbroden, kiekeboetaarten en chocolade bouwsels. Kortom: de bakkoorts rond Heel Holland Bakt loopt op als een  rijzende soufflé. Aan het roer van MAX' kijkcijferkanon - dat vorig jaar tijdens de grande finale 2,3 miljoen liefhebbers trok - opnieuw Martine Bijl. Tv-routinier en creatieve duizendpoot.

Een presentatrice die haar publiek en kandidaten inpakt met haar relativeringsvermogen, ondeugende ondertoon en oer-Hollandse nuchterheid: ,,Ach, het is maar een cakeje.'' Of bij delicaat opgeklopte room: ,,Naar dat instortingsgevaar.'' Maar ook iemand die haar status als BN'er als lastig ervaart, publiciteit mijdt en het liefst uren alleen in haar tuin aan het snoeien of schoffelen slaat om haar hoofd leeg te maken. Heel Holland Bakt maken, doet ze enkel omdat ze het zo leuk vindt.  Zeker niet vanwege de aandacht die ze vanaf morgen extra op haar gevestigd weet, vertelt ze tussen het monteren van de laatste afleveringen door terwijl ze aanvalt op een meegebrachte aardbeienslof.

Lees verder op ad.nl

Doortje Briedé-Bultman