Ze begint elk boek op 8 januari. Ook haar nieuwste en tevens achttiende roman: De Japanse Minnaar. De Chileense schrijver Isabel Allende (73) verkreeg wereldwijde faam met Het Huis met de Geesten uit 1982, en opende deuren voor vrouwelijke auteurs uit Latijns-Amerika. Allende reist momenteel door Europa om haar nieuwste boek te promoten. Opzij sprak haar in de Broerenkerk in Zwolle.

Het is vijf jaar geleden sinds u Nederland voor het laatst bezocht. Hoe gaat het me u?

‘In de afgelopen vijf jaar heb ik twee boeken geschreven. Een misdaadroman, Ripper en mijn nieuwste boek, De Japanse Minnaar. Mijn leven is veranderd. Ik ben een aantal maanden geleden gescheiden van mijn man, we waren 27 jaar getrouwd. Ik ben erg verdrietig dat het huwelijk is geëindigd. Dit is een moeilijk jaar voor me geweest, maar het gaat steeds beter. Ik denk dat het volgend jaar weer goed met me zal gaan.’

 

Wat heeft de scheiding voor u veranderd?

‘We hadden een prachtig groot huis met zwembad en een tuin waar de kleinkinderen konden spelen. Na de scheiding verhuisden we ieder naar een kleiner huis. Voor de eerste keer in mijn leven woon ik alleen… met mijn hond natuurlijk.’

Lees verder op opzij.nl

Foto's: Nico Hofstra & Lori Barra

Doortje Briedé-Bultman