96-jarige vrouw neergestoken in Amsterdam

• Doortje Briedé

Een vrouw van 96 uit Amsterdam is aan het begin van de avond neergestoken. Een man stak haar een paar keer in haar buik en gaf haar klappen. 

De vrouw liep in de Govert Flinckstraat achter haar rollator toen ze werd aangevallen. Het lukte haar om zelf naar huis te komen en de politie te bellen. Ze is daarna naar het ziekenhuis gebracht. Het is niet bekend hoe ernstig haar verwondingen zijn.

Een 24-jarige man uit Arnhem meldde zichzelf rond 19.15 uur bij medewerkers van de mobiele eenheid op de Dam. Hij verklaarde dat hij een vrouw achter een rollator had neergestoken.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Hoogbejaarde neergestoken als straf voor vader

De man die gisteravond een 96-jarige vrouw in Amsterdam neerstak, zegt dat hij dat heeft gedaan om zijn vader te straffen. 

Waarom de man zijn vader wilde straffen is onduidelijk. Zijn advocaat zegt dat uit de politieverklaring van de man blijkt dat hij een moeizame relatie heeft met zijn vader.

De man heeft tegen de politie gezegd dat het slachtoffer willekeurig was gekozen. Volgens zijn advocaat is de Arnhemmer speciaal voor de steekpartij naar Amsterdam gekomen.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Een lafhartige idioot stak mijn oma van 96 neer

© Nienke Schipper. Oma Toni

Een vrouw die op 96-jarige leeftijd wordt neergestoken in de Amsterdamse Pijp. Normaal is dat niet meer dan een klein bericht in de krant. Maar nu blijft de telefoon van Trouw-journalist Nienke Schipper zoemen. Van alle kanten komen berichten van medeleven en weten andere journalisten haar te vinden. De 96-jarige is namelijk haar oma.

Nienke Schipper: "Oma Toni woont al bijna tachtig jaar in het zelfde huis in de Pijp. Ze maakte er de oorlog mee en had er samen met haar man een papierhandel die vooral verpakking leverde voor de Albert Cuijpmarkt om de hoek. Ze kreeg er drie kinderen, die weer zorgden voor vijf kleinkinderen en zeven achterkleinkinderen. Apetrots is ze op haar geuzennaam ‘Madre de famillias’. 

Er was niemand om haar te helpen na het incident, dus heeft ze zichzelf maar overeind gehesen, is naar haar huis gestrompeld en heeft haar jongste dochter gebeld. En toen ook maar 112: de buikwond bloedde toch wel ernstig. 

Bij ons ging tijdens het diner de telefoon. Toen ik mijn man hoorde vragen hoe het met ‘haar’ was, schrokken we behoorlijk. Geen 96-jarige heeft het eeuwige leven. Was dit het telefoontje dat we eigenlijk al jaren vreesden? Toen duidelijk werd wat Oma Toni was overkomen, maakten de aanvankelijke schrik en verdriet razendsnel plaats voor woede. Welke lafhartige idioot steekt er nu een vrouw van 96 met een rollator in haar buik?"

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Neergestoken 96-jarige is ‘oma Toni’ uit De Pijp

Oma Toni van 96, slechtziend en ‘een ontzettende lieve vrouw’, is gisteravond omstreeks zes uur achter haar rollator geslagen en neergestoken door Vino H., een 24-jarige Irakees. Het gebeurde vlak bij haar huis in de Govert Flinckstraat in De Pijp. ‘Ze zei nog: ’Wat moet je van me?'

Haar kleinzoon, Roland Heeremans (42) is nog altijd verbijsterd over wat zijn 96-jarige grootmoeder is overkomen. ‘Het is heel bizar dat ze op haar 96ste zo’n idioot moet tegenkomen. Ze vertelde gisteren in het ziekenhuis wat er is gebeurd. Ze wilde een ommetje maken, omdat het zo'n mooie lentedag was. Rond 19.00 uur liep ze vanaf de Van Woustraat de Govert Flinckstraat in, waar ze woont. Daar botste ze met haar rollator tegen die vent aan, die gelijk begon te duwen. Ze was boos en zei, een beetje met haar kin omhoog omdat ze kwaad was, ‘Wat moet je nou van me? Mijn oma is nogal een pittige dame. Het volgende moment pakte hij een mes en begon te steken.’

'Ze ging tegen de vlakte en verwondde haar hoofd. Ze merkte eigenlijk niet dat ze was neergestoken, ze dacht dat ze door de duw was gevallen. Ze strompelde naar huis, blijkbaar was het zo stil op straat dat niemand haar kon helpen. Thuis heeft ze ambulance gebeld en die zijn haar komen halen. Dat getuigt van een potje kracht, zeg. Ik sta er enorm van te kijken dat haar dat nog is gelukt,' vertelt Heeremans.

Lees verder op parool.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Het gaat ‘niet zo goed’ met neergestoken oma Toni

Het gaat niet zo best met de neergestoken 96-jarige oma Toni. Dat zegt haar kleindochter Nienke Schipper tegen RTL Nieuws.

“Het staat een beetje stil, haar lichaam wil het niet goed oppakken,” vertelt haar kleindochter. “Het is niet zo dat het keihard achteruit gaat. Haar toestand is kritiek, het kan twee kanten op. We houden hoop maar het is bijna onmogelijk dat iemand van 96 hier nog van herstelt.”

“Ze is, als ze wakker is, heel scherp. Ze is nog steeds zichzelf. Maar ze is heel gefrustreerd en windt zich op. Dat komt onder andere omdat ze door de beademing niet echt duidelijk kan maken wat ze wil.”

Lees verder op rtlnieuws.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Verdachte neersteken Oma Toni: ‘Ik hoop dat ze honderd wordt’

Vino H., de man die heeft bekend Oma Toni te hebben neergestoken, beseft langzaam maar zeker wat hij heeft aangericht, zegt zijn advocaat Bob Meijer. H. zit in elk geval drie maanden langer vast.

In die tijd zal hij psychiatrisch worden onderzocht. H. reageert volgens Meijer nog steeds vrij vlak op wat hij heeft gedaan. ‘Langzamerhand beseft hij iets beter wat hij heeft gedaan, zo lijkt het. De eerste dagen na de steekpartij leek hij opgelucht. Hij wilde iemand neersteken om zijn vader te straffen en toen dat was gebeurd, had hij het gevoel dat zijn vader nu wel wist dat het voor hem was bedoeld. Maar die opluchting is nu wel voorbij.’

H. stak twee weken geleden plotseling in op de 96-jarige Toni Heeremans, die net een ommetje aan het maken was. ‘Oma Toni’ Heeremans woont al bijna tachtig jaar in De Pijp. Ze raakte zwaargewond, al gaat het inmiddels wat beter met haar. Van over de hele wereld ontving Oma Toni steunbetuigingen: er werden meer dan 3000 kaarten gestuurd.

Lees verder op parool.nl

Doortje Briedé-Bultman