Een lezeres schrijft:

"Sinds enkele jaren passen mijn man en ik (beiden 65-plus) op onze kleinkinderen. We doen het met plezier, we helpen onze dochter en haar man ermee. Met de kleinkinderen, nu vier en twee jaar, hebben we een heel goede band. We koken aan het eind van de dag, eten dan zelf ook mee en vertrekken meteen na het avondeten.

Mijn dochter en haar man hebben nogal eens de neiging om ons te beschuldigen van iets dat in huis is misgegaan. Onze kleinzoon moet leren fietsen en mijn dochter vindt dat wij met hem moeten oefenen. Nu heeft hij niet altijd zin en wij willen niet elke woensdagmiddag in de regen achter een fietsje met een onwillige kleuter aan lopen. Dan is ze vol verwijten. Laatst klaagde ze dat ik verf gemorst zou hebben op de houten vloer. Het zou kunnen, maar ik weet van niks. Het steekt me dat ik als een klein kind ter verantwoording geroepen en beschuldigd word. Mijn dochter vindt dat ik niet tegen kritiek kan. Ik wil graag weer een goede sfeer met wat ruimte en respect over en weer. Wat kan ik doen?"

Lees het antwoord van Beatrijs Ritsema op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman