De tijd dat Joden zich domweg lieten afvoeren is voorbij

• Doortje Briedé

© Mark Kohn. ‘Gij zult niet doden, maar als er iets met mijn dierbaren gebeurt, komt de furie in mij naar boven en kan ik niet voor mezelf in staan. Zo is het ook met Israël.’

Esther Voet (Wassenaar, 1963) is directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi). Ze werkte bij De Telegraaf, Story en voor RTL. Voor het Cidi was ze hoofdredacteur van het Nieuw Israëlietisch Weekblad.

I Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben

"Mijn vader is zeer geïnteresseerd in astronomie, en hij kan er ook goed over vertellen. Dus stond ik als meisje van acht al door de sterrenkijker de ringen van Saturnus te bewonderen. Op die leeftijd denk je nog dat alles om jou draait, maar toen ik hoorde dat er meer sterren in het heelal waren dan zandkorreltjes op de aarde, begon ik mij wel erg nietig te voelen. Hoe kon ik, in het licht van die oneindigheid, mijn leven zin geven? Ik moest beroemder worden dan Rembrandt om nog een beetje indruk te kunnen maken.

De grote vragen hebben me van jongs af aan beziggehouden. Ik herinner me dat er een keer een musje uit een kastanjeboom bij ons huis was gevallen en dat ik, in tranen, aan mijn vader vroeg: ‘Waarom leven we als we toch alleen maar doodgaan?’ Mijn vader zei: ‘Op die vraag zul je later zélf het antwoord moeten vinden.’ Ik ben er nog niet helemaal achter, maar toen ik volwassen werd, begreep ik wel steeds beter dat de vervulling van mijn leven - ik heb altijd gezegd: ik wil geen gelukkig, maar een vervuld leven - zit in wat ik voor anderen kan betekenen. Ik weet nu ook dat er evenveel mensen als religies op de wereld zijn. Het maakt mij niet zoveel uit of je goed doet vanuit een religieuze of een humanistische overtuiging. Ik heb zelf zo veel meegemaakt in mijn leven dat het bijna oneerbiedig, of zelfs irrealistisch zou zijn om te zeggen dat ik níet geholpen werd. De manier waarop ik in moeilijke omstandigheden toch steeds weer goed terecht kwam, hoe mijn moeder - die begin jaren negentig te horen kreeg dat ze niet lang meer zou leven - nu grootmoeder van vier kleinkinderen is… Ben-Goerion zei ooit: “Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist.” Je moet hard werken, verantwoordelijkheden niet uit de weg gaan, nooit wachten op een wonder, maar er wel in blijven geloven. Wonderen komen langs. Let maar op."

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Esther Voet weg als directeur CIDI

Esther Voet vertrekt als directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Voet was ruim twee jaar directeur bij het CIDI. Daarvoor was ze al adjunct-directeur bij de organisatie. Daarvoor was ze journalist bij onder meer De Telegraaf en Story. 

Volgens de voorzitter van het CIDI, Ronnie Eisenmann, is een belangrijk verschil van inzicht over de toekomst van het CIDI de reden voor het vertrek van Voet. 

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Directeur Esther Voet weg bij CIDI na ‘verschil van inzicht’

Esther Voet vertrekt bij het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) wegens een verschil van inzicht met het bestuur over de toekomst van de organisatie. Voorzitter Ronnie Eisenmann: “Esther heeft geen mogelijkheid nagelaten om misstanden aan te pakken. Dat heeft ze uitstekend gedaan. Maar in de toekomst willen we ons minder activistisch opstellen.”

“We zijn absoluut niet rollend over straat gegaan”, benadrukt Eisenmann. “Maar onze middelen zijn beperkt en de komende tijd willen we ons weer focussen op de oorspronkelijke doelstellingen. Een aantal deelgebieden willen we overlaten aan andere joodse organisaties, zoals beveiliging en herdenken.”

Het CIDI wil, kortom, terug naar de kern: het ‘duiden wat er in Israël gebeurt’ en het ‘bestrijden van antisemitisme’. “Toen Esther werd aangenomen hadden we juist de wens om nadrukkelijk aanwezig te zijn in het publieke debat”, zegt Eisenmann. “Maar nu willen we ons minder activistisch opstellen.”

Esther Voet kan zich niet vinden in die nieuwe strategie. “Ik vind juist dat je als CIDI in het centrum moet staan van het maatschappelijke debat”, zegt ze desgevraagd. “Daarover verschillen we essentieel van mening. Ik ben ook iemand van horizontale communicatie. Als mensen vragen stellen op Twitter, dan beantwoord ik die ook als ze tien volgers hebben. Ik hou niet van ivoren torens. Het verschil van mening was zo groot dat we niet tot elkaar kwamen.”

Lees verder op trouw.nl

© CIDI.nl. Esther Voet

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Hanna Luden nieuwe directeur van het CIDI

Hanna Luden is de nieuwe directeur van het CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël. Haar functie gaat volgende maand in. 

Luden volgt Esther Voet op. Die stapte onlangs op wegens een verschil van inzicht over de toekomst van het CIDI. 

Luden (57) is in Israël geboren. Ze kwam op haar 27ste naar Nederland. In het verleden heeft ze gewerkt als consultant op het gebied van ICT en organisatie, meldt het CIDI.

Lees verder op nos.nl

Ze begint op 1 september met haar nieuwe functie CIDI

Doortje Briedé-Bultman