© Mark Kohn. ‘Gij zult niet doden, maar als er iets met mijn dierbaren gebeurt, komt de furie in mij naar boven en kan ik niet voor mezelf in staan. Zo is het ook met Israël.’
Esther Voet (Wassenaar, 1963) is directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi). Ze werkte bij De Telegraaf, Story en voor RTL. Voor het Cidi was ze hoofdredacteur van het Nieuw Israëlietisch Weekblad.
I Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben
"Mijn vader is zeer geïnteresseerd in astronomie, en hij kan er ook goed over vertellen. Dus stond ik als meisje van acht al door de sterrenkijker de ringen van Saturnus te bewonderen. Op die leeftijd denk je nog dat alles om jou draait, maar toen ik hoorde dat er meer sterren in het heelal waren dan zandkorreltjes op de aarde, begon ik mij wel erg nietig te voelen. Hoe kon ik, in het licht van die oneindigheid, mijn leven zin geven? Ik moest beroemder worden dan Rembrandt om nog een beetje indruk te kunnen maken.
De grote vragen hebben me van jongs af aan beziggehouden. Ik herinner me dat er een keer een musje uit een kastanjeboom bij ons huis was gevallen en dat ik, in tranen, aan mijn vader vroeg: ‘Waarom leven we als we toch alleen maar doodgaan?’ Mijn vader zei: ‘Op die vraag zul je later zélf het antwoord moeten vinden.’ Ik ben er nog niet helemaal achter, maar toen ik volwassen werd, begreep ik wel steeds beter dat de vervulling van mijn leven - ik heb altijd gezegd: ik wil geen gelukkig, maar een vervuld leven - zit in wat ik voor anderen kan betekenen. Ik weet nu ook dat er evenveel mensen als religies op de wereld zijn. Het maakt mij niet zoveel uit of je goed doet vanuit een religieuze of een humanistische overtuiging. Ik heb zelf zo veel meegemaakt in mijn leven dat het bijna oneerbiedig, of zelfs irrealistisch zou zijn om te zeggen dat ik níet geholpen werd. De manier waarop ik in moeilijke omstandigheden toch steeds weer goed terecht kwam, hoe mijn moeder - die begin jaren negentig te horen kreeg dat ze niet lang meer zou leven - nu grootmoeder van vier kleinkinderen is… Ben-Goerion zei ooit: “Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist.” Je moet hard werken, verantwoordelijkheden niet uit de weg gaan, nooit wachten op een wonder, maar er wel in blijven geloven. Wonderen komen langs. Let maar op."