Thyssen solliciteert voor eerst voor Europese Commissie

• Doortje Briedé

Marianne Thyssen © BELGA

Europees parlementslid Marianne Thyssen (CD&V) solliciteert voor het eerst uitdrukkelijk voor het Belgische zitje binnen de nieuwe Europese Commissie. MR herhaalt dat CD&V moet kiezen tussen die post en het premierschap.

'Ik ben beschikbaar, gemotiveerd en zou het graag doen', zegt Marianne Thyssen in De Tijd. ‘Vanuit Europese hoek heeft men van verschillende kanten aan mijn mouw getrokken, nog voor de verkiezingen zelfs. Ook commissievoorzitter Jean-Claude Juncker heeft de hoop uitgedrukt dat ik in zijn ploeg kom en me een mooie post beloofd’.

Met haar outing wil Thyssen de perceptie tegengaan dat de job naar ontslagnemend minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) gaat. CD&V benadrukt dat er nog geen afspraken zijn gemaakt over de ‘prijs’ van een eurocommissaris.

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Thyssen Eurocommisaris: ‘Goede zaak voor Juncker, België én CD&V’

Dat Marianne Thyssen (CD&V) de Belgische Eurocommissaris wordt, is niet alleen een goede zaak voor Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker, die heel duidelijk zijn voorkeur voor zijn partijgenote uit de Europese Volkspartij (EVP) liet blijken, maar ook voor België en voor CD&V - ook al laat die partij de claim op het premierschap vallen. Dat zegt Stevan Van Hecke, politicoloog aan de KUL.

'Jean-Claude Juncker weet dat hij met Marianne Thyssen een loyale commissaris heeft. Hij kent haar vanuit de EVP, ze voerden samen campagne voor hetzelfde beleid. Thyssen is een dossiervreter, geen prima donna die met de eerste de beste quote naar de pers stapt en zich zou moeien met de bevoegdheden van anderen. Met alle respect voor Karel De Gucht en Didier Reynders, maar Juncker zal met Thyssen geen brandjes moeten blussen.'

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Marianne Thyssen: van bakkersdochter tot eurocommissaris

Van bakkersdochter tot eurocommissaris. Het is de opmerkelijke levensloop van Marianne Thyssen, het ‘strenge’ CD&V-kopstuk dat in 2010 ook borstkanker overwon. Een biografie:

Geboren als Marianne Leonie Petrus Thyssen op 24 juli 1956 in Sint-Gillis-Waas. Ze is afkomstig uit een bakkersfamilie uit Sint-Gillis-Waas, maar woont momenteel in Sint-Joris-Weert. Ze is getrouwd, maar heeft geen kinderen.

Haar hobby’s zijn fietsen, lopen, lezen en reizen.

Studeerde rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waar ze professor kerkelijk recht Rik Torfs leerde kennen en in 1979 afstudeerde. Daarna bleef ze nog een tijdje in dienst bij de universiteit als assistent aan de faculteit rechtsgeleerdheid.

Tussen 1980 en 1988 was ze juridisch adviseur bij de Christelijke Middenstands- en Burgervrouwen (het huidige Markant) en het Nationaal Christelijk Middenstandsverbond (het huidige Unizo). Ze is nu nog altijd lid van de raad van bestuur van de vzw Markant.

Haar eerste politieke ervaring deed ze op tussen 1986 en 1988, toen ze juridisch medewerker werd op het kabinet van Wivina Demeester, de toenmalige Staatssecretaris voor Volksgezondheid.

Lees verder op nieuwsblad.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Eurocommissaris Thyssen krijgt niet Mededinging, maar Interne markt'

Marianne Thyssen zou niet de eurocommissaris voor Mededinging worden, maar die voor Interne Markt. Ook dat is een zware portefeuille.

Volgens De Morgen krijgt Marianne Thyssen (CD&V) inderdaad een zware post in de Europese Commissie, maar niet die van Mededinging, zoals eerder circuleerde.

Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker zou zijn Europese partijgenote de portefeuille van Interne Markt geven. Ook dat is een stevige bevoegdheid, zoals Juncker voorhield aan landen die een vrouw naar zijn Commissie zouden sturen. Thyssen zou in die functie moeten toezien op de eerlijke concurrentie binnen de Europese Unie.

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Thyssen: ‘Ik wil het sociale gelaat van de Commissie-Juncker zijn’

Marianne Thyssen (CD&V) is naar eigen zeggen zeer goed geplaatst om als commissaris bevoegd voor Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit het “sociale gelaat” van de Commissie-Juncker te zijn.

Thyssen en haar partij voerden campagne voor een Europa dat economische groei koppelt aan sociale vooruitgang en “absolute prioriteit geeft aan het creëren van jobs”. Nu ze commissaris voor Werk en Sociale Zaken wordt, is Thyssen “zeer goed geplaatst om daar concreet werk van te maken en het ‘sociale gelaat’ van de Europese Commissie te zijn”, zegt ze in een mededeling.

“Tijdens de voorbije jaren heeft Europa orde op zaken gesteld, onder meer bij de banken en in de budgetten van de lidstaten. Maar in weerwil van wat critici graag beweren, is Europa niet in de eerste plaats met cijfers bezig, maar met mensen”, zegt Thyssen. “De welvaart en het welzijn van de Europeanen, daar gaat het om.” Maar haar bevoegdheden krijgt ze de kans om daar voluit aan mee te werken, meent ze.

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Hoorzitting Thyssen: ‘Ik ben tevreden’

Marianne Thyssen tijdens de hoorzitting in het Europees Parlement © BELGA

Marianne Thyssen (CD&V) is deze voormiddag drie uur lang op de rooster gelegd tijdens een hoorzitting in het Europees parlement. Ze wordt ondervraagd over de bevoegdheden die commissievoorzitter Jean-Claude Juncker haar toebedeeld heeft: Werk, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit.

'Interessante vragen'

Na Thyssens inleidende verklaring van 15 minuten, volgden 45 vragen door de leden van de parlementscommissies Werk en Sociale Zaken, Cultuur en Gendergelijkheid.

'De collega's hebben veel interessante vragen gesteld', reageerde Marianne Thyssen voor de camera's van Het Journaal. ‘Ze hebben mij de kans gegeven om mijn visie uiteen te zetten. Dat maakt me tevreden.’

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman