© GETTY. Kate Bush
Decennia lang leefde Kate Bush verstopt in de schaduw van haar eigen succes, onzichtbaar, teruggetrokken als een kluizenaar. De mythe rond Bush groeide net zo hard als haar fanschare. Was ze gek geworden? Verslaafd? Of was het gewoon plankenkoorts? Vanavond stapt ze in Londen weer op het podium voor de concertreeks Before The Dawn, 35 jaar na haar eerste en laatste tour: The Tour of Life-tournee. In die 35 jaar afwezigheid verzonnen pers en fans fantasierijke sprookjes over de reden van haar teruggetrokken bestaan.
Op 14 mei 1979 sluit de zangeres haar eerste en laatste tournee af in het Hammersmith Odeon in Londen. Een jaar eerder schiet de dan 20-jarige zangeres vol raak met haar single Wuthering Heights, gebaseerd op de roman van Emily Brontë uit 1847. Het is het eerste liedje zowel geschreven als gezongen door een vrouw dat op één eindigt in Engeland. ‘De sopraan van Bush, die ze als meisje jarenlang had gecultiveerd aan de piano in de muziekkamer van het ouderlijk huis in de Londense wijk East Wickham, leek behekst, dwarrelend als een vocale geestverschijning door (op het eerste gehoor) bijna richtingloze melodielijnen’, schrijft Volkskrant-muziekjournalist Robert van Gijssel.
Vooral onder vrouwen krijgt Bush, midden in de gloriedagen van de punk, een mythische status, een rol die later is weggelegd voor bijvoorbeeld Madonna en Tori Amos, en tegenwoordig Lady Gaga. Maar de faam wordt door Bush vooral gezien als de donkere kant van succes. Ze is ‘doodsbang’ voor de mensen die haar even willen aanraken, of haar ‘aanstaren in de supermarkt’. In een vroeg interview met het Britse New Music Express zegt ze: ‘Je wordt niet meer behandeld als een mens. Ik voel me dan als een beest in een kooi.’
Ze had geen keus, vond ze na de zes weken durende tour door Groot-Brittannië en het Europese vasteland. De groots opgezette shows, met ingewikkelde choreografieën en vele kostuumwisselingen, zijn niet alleen een fysieke een aanslag op Bush. ‘Ik moest me terugtrekken. Mijn seksualiteit, die ik zelf nog nauwelijks had ontdekt, was ineens van iedereen, op een onpersoonlijke manier’, aldus Bush.