Ineke van der Valk: “Een moslimgezin uit Lienden is al geruime tijd mikpunt van allerlei vormen van agressie. In ontvangen dreigbrieven werd duidelijk verwezen naar de islam, onder meer met de leus ‘'geen jihad in onze straat’', een leus die vaak wordt gebruikt in acties van de extreem-rechtse actiegroep Voorpost. Onlangs werd er zelfs een kogel in de brievenbus aangetroffen. Verschillende media besteedden er aandacht aan, waaronder het radioprogramma 1 op Straat, dat naar Lienden afreisde om er te spreken met slachtoffers, omwonenden en dorpsgenoten. Een dorpsgenoot benadrukte in het gesprek met de verslaggevers dat het slachtoffer ‘'een dure auto’' heeft en Louis Bontes, voormalig PVV'er die Kamervragen stelde over de zaak, begon een verhandeling over de wereldproblemen met de terroristische organisatie IS (Islamitische Staat). Nu zijn naast andere groepen ook moslims slachtoffer van de moorddadige IS-terreur, maar waar het mij in deze context om gaat is dat de discriminatoire agressie in beide gevallen indirect vergoelijkt wordt door te verwijzen naar omstandigheden die twijfel zaaien over de integriteit van het gezin dat slachtoffer is. Ook ik werd in dit programma geïnterviewd naar aanleiding van een vaker gesignaleerde observatie dat moslimdiscriminatie relatief onderbelicht blijft. Er is duidelijk wat aan de hand met de aandacht voor moslimdiscriminatie. Hieronder noem ik een aantal factoren rond meldingen en berichtgeving die daarbij een rol spelen.”

Lees verder op zamanvandaag.nl

Doortje Briedé-Bultman