Moeder smeekt IS om vrijlating zoon

• Doortje Briedé

Shirley Sotloff © AP

De moeder van een ontvoerde Amerikaanse journalist heeft de leider van de terreurgroep Islamitische Staat (IS) in een videoboodschap gevraagd haar zoon vrij te laten. “We willen dat Steven veilig thuiskomt, we willen hem omhelzen”, zegt Shirley Sotloff in haar oproep aan Abu Bakr al-Baghdadi.

De 31-jarige Steven Sotloff is in augustus 2013 in Syrië ontvoerd. Vorige week verscheen hij op een video van IS, waarop te zien was hoe Sotloffs collega James Foley werd onthoofd door een gemaskerde IS-strijder.

De dader kondigde aan dat Sotloff hetzelfde lot te wachten staat als de VS de aanvallen op IS niet staakt.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Familie Sotloff spreekt over onthoofding zoon: ‘Waar is je genade?’

De familie van de Amerikaanse journalist James Sotloff heeft voor het eerst in het openbaar gesproken nadat hun zoon door de Islamitische Staat is onthoofd. ‘Hij gaf zijn leven om een stem te geven aan mensen die lijden in een oorlog, maar hij was geen held.’

Dinsdagavond werd door terreurorganisatie IS (Islamitische Staat) een video vrijgegeven waarin de onthoofding van Sotloff te zien is. Een dag later bevestigden de Amerikaanse autoriteiten dat deze video echt is. 

De familie vroeg de leider van IS om in te staan voor de zonde die hij heeft begaan. ‘Ik heb een boodschap voor Abu Bakr al-Baghdadi’, zei Barak Barfi, de woordvoerder van de familie, in het Arabisch tegen verslaggevers. ‘Waar is je genade?’ Barfi citeerde uit de Koran en vroeg waarom de leider van IS de geboden heeft overtreden. ‘Ik sta hier in vrede voor je. Ik heb geen zwaard in mijn handen en ben klaar voor je antwoord.’

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman