Niet alleen de verhoging van de AOW leeftijd maar ook de afschaffing van de AOW toeslag partner in 2015 is te snel.
Ik vraag me af of veel vrouwen die jonger zijn dan hun partner en geen enkel inkomen hebben op de hoogte zijn dat als hun partner na 2015 AOW krijgt het geen 100% meer is maar nog maar 50% van het minimum loon.
Het gekke is dat een alleenstaande nog 70% van het minimum AOW loon krijgt.
Ik ben 6,5 jaar jonger dan mijn partner en moet ook nog langer wachten voordat ik in aanmerking kom voor de AOW door de verhoging van de AOW leeftijd.
Volgens de overheid moet het dan wel lukken om binnen 5 jaar ong 63000 euro te sparen.
Als voorbeelden geven ze aan:
- ga werken, terwijl er zoveel werklozen zijn die geen werk kunnen vinden en werkgevers zitten ook niet te wachten op een oudere vrouw met weinig werkervaring.
- de partner kan langer doorwerken, terwijl mijn partner met de nieuwe AOW regeling al langer door moet werken, ondankt dat hij nu al diverse ouderdomsklachten heeft.
- sparen, maar in een crisistijd valt er weinig te sparen. En voor het dichten van zo'n gat heb je een heel leven nodig om te sparen en die tijd is er niet als oudere.
De jongere generatie heeft nog een heel leven om zich op dit financiele gat voor te kunnen bereiden.
Een jongere partner, die een uitkering heeft ,krijgt die tot de AOW leeftijd doorbetaald,ook de AOW toeslag voor 2015
Het komt er gewoon op neer dat de je van de overheid niet meer mag genieten van je oude dag en moet blijven doorwerken tot je er dood bij neervalt.