Klijnsma: nieuwe kabinet moet een team zijn

• Doortje Briedé

Beoogd staatssecretaris van Sociale Zaken Jetta Klijnsma (PvdA) zegt zich zeer bewust te zijn van de gevolgen van de forse maatregelen in het regeerakkoord. Zelf zal ze zich in haar nieuwe rol vooral bezighouden met de onderkant van de samenleving. „Ik realiseer me heel goed dat er een stevig regeerakkoord ligt”, zei ze vrijdag voorafgaand aan haar gesprek met formateur Mark Rutte.

Lees verder

• Doortje Briedé

Jetta Klijnsma, sinds 2011 ambassadeur van het Liliane Fonds, legt deze functie neer.

Reden is haar benoeming tot staatssecretaris van Sociale Zaken in het tweede kabinet Rutte. Deze nieuwe functie kan en mag zij niet combineren met nevenfuncties. Het Liliane Fonds begrijpt dat Jetta Klijnsma moet stoppen als ambassadeur, maar betreurt haar vertrek. Directeur Kees van den Broek: “Jetta paste bij het Liliane Fonds. Ze staat pal voor de rechten van kinderen met een handicap. In veel ontwikkelingslanden komt daar nog weinig van terecht. Onlangs was ik met Jetta in Zimbabwe. Het trof me hoe ze een scherpe, nuchtere kijk combineerde met een grote betrokkenheid bij de kinderen die we bezochten. En natuurlijk is ze een inspirerend rolmodel.”

Lees verder