Annet Malherbe (55) speelt vanaf maart Aaf, de Nederlandse Roseanne. Een slanke versie, welteverstaan. Na een maagoperatie is er veertig kilo af. ‘Een zak patat? Ik moet er niet meer aan denken.’

Ze geeft uw fotograaf en verslaggever een dwingend advies om een punt van haar zelfgemaakte citroenmerengue te eten. Heerlijk, inderdaad. En haar zelfgemaakte gevulde speculaas blijkt ook niet te versmaden. We hebben hier te maken met een keukenprinses, iedere bevoorrechte die aan haar keukentafel wordt uitgenodigd, prijst haar kookkunsten dan ook. Maar: van de merengue en de speculaas kan Annet Malherbe zelf amper eten sinds ze bijna een jaar geleden een maagoperatie - een gastric bypass - heeft laten uitvoeren. Ze is inmiddels meer dan veertig kilo afgevallen. Haar leven moet veranderd zijn. Toch?

'Nee, mijn leven is niet veranderd. Voordat ik die operatie liet doen, dacht ik: straks heb ik vast een leven van vóór en ná de operatie. Maar dat is helemaal niet zo. Wel fysiek: ik ga letterlijk veertig kilo lichter door het leven. Maar hier, in mijn hoofd, maakt het niets uit. Mensen vragen zich af of ik niet ongelofelijk gelukkig ben nu. Nee, want ik wás helemaal niet ongelukkig. Ja, ik ben blij dat ik geen suikerziekte meer heb. Die suikerziekte was de reden dat ik de operatie heb laten doen.'

Lees verder