Hanneke van Veen: "Na tientallen jaren is het weer hip om te breien. Je hoeft je er echt niet langer voor te schamen. Dus dames: haal je pennen en breiwol maar weer tevoorschijn. Zelfs mannen wagen zich nu aan deze ‘vrouwenbezigheid’ en - eerlijk is eerlijk - niet onverdienstelijk, gezien de resultaten.

Spinnen en breien

Begin jaren zestig, pas getrouwd en thuis zittend met een baby verdiende ik wat bij met het spinnen van schapenwol. Met een oud spinnenwiel, direct van ongewassen vachten. Mijn zus en zwager hadden een handweverij en konden de gesponnen wol goed gebruiken. Voor elke knot kreeg ik een gulden; dat was mooi meegenomen. Ook breide ik toen truien en dassen. Nooit met geverfde wol, maar gebruikmakend van de natuurlijke kleuren van het schaap: bruin, zwart, grijs en wit.

Later kwamen er allerlei verzoeken. Ook een keer om… hondenhaar te spinnen. Eigenaars van een overleden hond vroegen me dat te doen. Daar had ik helemaal geen zin in, want honden vond ik niet bepaald lekker ruiken. Na lang aandringen heb ik het toch gedaan. De wol werd verwerkt tot een geweven lopertje dat bij hen thuis op het dressoir kwam te liggen, als aandenken. Haar van huisdieren spinnen en verwerken tot kleding en dergelijke wordt overigens meer gedaan, soms zelfs bedrijfsmatig."

Lees verder