Beatrix treedt af, een overzicht

• Doortje Briedé

'Het is een hele warme en zeer betrokken vrouw", zegt burgemeester Andries Heidema van Deventer over koningin Beatrix.

Heidema heeft de vorstin een paar keer ontmoet. Onder meer toen hij nog wethouder was in Zoetermeer, waar ze op bezoek kwam vanwege de opening van een cultureel centrum. ,,Ze was heel benaderbaar en dat werd echt als bijzonder ervaren. Want iedereen was best wel een beetje gespannen. De koningin spreek je niet elke dag. Het bleek ook dat ze zich ongelooflijk goed had voorbereid.''

Lees verder

• Doortje Briedé

Renske: "Je denkt toch even: wat zou het allemaal nog méér kunnen zijn? Misschien heeft ze een boek geschreven, wil ze naar Aruba verhuizen of gebruikt ze dit moment om aan te kondigen dat ze een nieuwe liefde heeft gevonden – een royaal besnorde Zwitserse baron van vijfenzestig, in het bezit van een hoovercraft en een hart van goud.

Natuurlijk gebeurde er uiteindelijk precies wat was voorspeld: tweehonderd jaar monarchie / drieëndertig jaar in ambt / bijna vijfenzeventig / op 30 april wordt Willem-Alexander beëdigd / dank en tot ziens, Beatrix. Ze nam afscheid van ons, sprak haar laatste zin uit met een kleine glimlach, en ik dacht opluchting te zien omdat ik dat zou voelen in haar plaats.

Het is toch allemaal even wennen: het besef dat in 2014 de eerste Koningsdag zal plaatsvinden, koningin Máxima, het feit dat iedereen plotseling ‘abdicatie’ zegt alsof ze nooit anders hebben gedaan – terwijl ik me nog steeds kan voorstellen dat het beter past in een zin als: „Sorry mevrouw, we hebben echt alles geprobeerd, maar om uw teen te redden zullen we helaas toch een abdicatie moeten toepassen.”

Lees verder

• Doortje Briedé

“Zoals u allen weet hoop ik over enkele dagen mijn 75e verjaardag te vieren.(…) Aan het einde van dit jaar zullen wij herdenken dat ons land 200 jaar geleden een koninkrijk werd, waarmee in onze geschiedenis een nieuw tijdperk aanbrak. Het samenvallen van deze twee bijzondere gebeurtenissen is voor mij de aanleiding geweest te besluiten dit jaar uit mijn ambt terug te treden”, waren de woorden die koningin Beatrix sprak op 28 januari 2013. Beatrix werd geboren op 31 januari 1938.

Lees verder

• Doortje Briedé

Beatrix, de stralende koningin

Bekijk foto's

• Doortje Briedé

De aangekondigde troonswisseling is voor het Joods Historisch Museum, de Portugese Synagoge en de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam reden koningin Beatrix en het aanstaande koningspaar Willem-Alexander en Máxima te eren met enkele exposities.

Het museum toont vanaf 3 april voorwerpen, foto's en documenten die zijn band met de vorstin en het prinselijk paar laten zien. Zo opende Beatrix in 1987 het huidige Joods Historisch Museum. Willem-Alexander kwam vorig jaar langs.

Lees verder

• Doortje Briedé

Elma Drayer: "Voor een reportage interviewde ik ooit de vrouwelijke ambassadeurs die op dat moment in Den Haag gestationeerd waren - als ik me goed herinner, bij elkaar een stuk of tien. Sommigen vertegenwoordigden een ontwikkelingsland, anderen een westerse natie. Maar bij alle onderlinge verschillen trof me één overeenkomst: hun verbazing over het magere arbeidsethos der Nederlandse vrouw.

Hoe was het mogelijk, zeiden ze ongevraagd, dat dit land al ruim een eeuw vrouwelijke staatshoofden kent, terwijl de doorsnee Nederlandse vrouw - met haar deeltijdbaantje en gebrek aan ambitie - het werkend bestaan zo weinig serieus neemt?"

Lees verder

• Doortje Briedé

De Rijksvoorlichtingsdienst heeft een online register geopend waarin mensen koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima kunnen bedanken of feliciteren. Aanleiding is de komende troonswisseling.

Wie een dankbetuiging of een felicitatie wil achterlaten in het register kan dat doen via koninklijkhuis.nl. Een selectie van de ontvangen berichten wordt dan op de site gepubliceerd.

Lees verder