Renske: "Je denkt toch even: wat zou het allemaal nog méér kunnen zijn? Misschien heeft ze een boek geschreven, wil ze naar Aruba verhuizen of gebruikt ze dit moment om aan te kondigen dat ze een nieuwe liefde heeft gevonden – een royaal besnorde Zwitserse baron van vijfenzestig, in het bezit van een hoovercraft en een hart van goud.
Natuurlijk gebeurde er uiteindelijk precies wat was voorspeld: tweehonderd jaar monarchie / drieëndertig jaar in ambt / bijna vijfenzeventig / op 30 april wordt Willem-Alexander beëdigd / dank en tot ziens, Beatrix. Ze nam afscheid van ons, sprak haar laatste zin uit met een kleine glimlach, en ik dacht opluchting te zien omdat ik dat zou voelen in haar plaats.
Het is toch allemaal even wennen: het besef dat in 2014 de eerste Koningsdag zal plaatsvinden, koningin Máxima, het feit dat iedereen plotseling ‘abdicatie’ zegt alsof ze nooit anders hebben gedaan – terwijl ik me nog steeds kan voorstellen dat het beter past in een zin als: „Sorry mevrouw, we hebben echt alles geprobeerd, maar om uw teen te redden zullen we helaas toch een abdicatie moeten toepassen.”
Lees verder