Het is 1982 als Jacqueline Hoogerbrugge met de studie bedrijfskunde aan de Universiteit van Groningen start. Ze wil zichzelf klaarstomen voor een baan in het bedrijfsleven, maar na een jaar stopt ze er alweer mee. De reden? Ze mist de uitdaging in de studie. ‘Ik was de studie gaan doen voor het type baan, maar dit vond ik het niet waard. Toen ben ik dus iets gaan doen wat ik leuk vond. Voor veel managementbanen maakt het toch niet uit wat je precies hebt gestudeerd.’ In 1983 begint ze met de opleiding Chemical Engineering, waarvoor ze in 1988 cum laude slaagt.

Tegenwoordig is Hoogerbrugge president operations bij het Zweedse Cloetta, dat in Nederland bekend is van snoepmerken als Venco, Sportlife en Redband. Ze is onder andere verantwoordelijk voor de productie bij 11 fabrieken in Europa, de supply chain en het grondstofbeleid. In deze rol werd ze vorig jaar door MT uitgeroepen tot één van de 33 succesvolste Nederlandse leiders in het buitenland. Ze kwam bij het bedrijf terecht nadat haar vorige werkgever LEAF middels een reverse take-over werd opgekocht door Cloetta. Wat het management van LEAF was, is het huidige management van Cloetta. Het snoepconcern draait een jaaromzet van ruim 600 miljoen euro, heeft 2.600 werknemers op de loonlijst en is actief in 50 landen.

Lees verder