Op 30 april 1980 was columnist Lidy Nicolasen niet in Amsterdam, maar in Arnhem. ‘Ook in Arnhem kwam het moment dat de krakersharten hunkerden naar echte actie.’

"Waar was jij op 30 april 1980, de dag van de inhuldiging van koningin Beatrix? Waar ik was? Ik had dienst. Niet in Amsterdam, maar in Arnhem waar ik voor een regionale krant werkte. Daar huisde toen het nationale bolwerk van de krakers. Het Landelijke Overleg Kraakgroepen (LOK) - een voor de jaren tachtig typische naam - had alle krakers in het land opgeroepen om van 30 april een nationale kraakdag te maken. Woninginnedag.

Het LOK zat in het gekraakte hotel Bosch op de kop van de Apeldoornseweg. Onder het motto ‘Geen woning, geen kroning’ wilden de Arnhemse krakers Woninginnedag verblijden met vooral ludieke acties, zoals in veel andere steden. Bij het krieken van de dag trokken ze naar kasteel Middachten in De Steeg, het domicilie van de toenmalige commissaris van de koningin in Gelderland, Molly Geertsema. Het kasteel was net gerestaureerd. Tijdens de restauratie zat ik een keer op de muur van de slotgracht om bouwvakkers uit te horen over de gouden kranen, ligbaden en kroonluchters binnen. Nu zat ik er met de krakers en een collega te wachten op Molly, die zich niet liet zien. De brug was opgehaald, de slotdeur zat dicht, een pril zonnetje scheen, de eenden kwaakten en rellen leken van een andere wereld."

Lees verder