De vrouwen van het verzet in WOII

• Doortje Briedé

Veel vrouwen rolden het illegale werk in, zonder dat daar een doelbewust besluit aan ten grondslag lag.

Opvallend veel vrouwen in het verzet waren student, jong, hoog opgeleid en meestal zonder kinderen.

Het verbergen van onderduikers werd in de oorlog niet tot ‘verzet’ gerekend. hoewel het werk veel slopender, structureler en zwaarder was dan ‘ander’ verzetswerk.

Vrouwen waren eigenlijk vaak de smeerolie van het verzet; onderduikers werden meest opgevangen en gevoed door vrouwen.

Lees verder

• Doortje Briedé

“Ik kon me nauwelijks voorstellen wat ze voelden nu ze afstand hadden gedaan van alles wat ze op de wereld bezaten: hun huis, het verzamelde bezit van een mensenleven.” Jarenlang zorgde ze met haar echtgenote Jan Gies voor acht ondergedoken Joden in het Achterhuis, waaronder de familie Frank. Miep Gies werd geboren op 15 februari 1909.

Ze was de dochter van een Oostenrijks arbeidersgezin en kreeg bij haar geboorte de naam Hermine Santruschitz. Miep Gies groeide op in Wenen en was vijf jaar oud toen daar in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Na afloop van de oorlog brak er grote voedselschaarste uit in de Oostenrijkse hoofdstad, met grote gevolgen voor de gezondheid van Hermine. “Ik was van mezelf al niet groot, maar nu leek ik eerder weg te kwijnen dan normaal te groeien”, zo zou zij zich later herinneren. In 1920 vond ze een uitweg uit haar hachelijke situatie. Hermine werd op 11-jarige leeftijd geadopteerd door een Nederlands gezin uit Leiden, dat haar ‘Miep’ noemde.

Lees verder