‘De dokter zei me vlakaf: Je zou beter geen kinderen meer krijgen. Het risico op misvorming is te groot.’ Twintig jaar geleden was agente Linda Bresseleers (58) als een van de eersten ter plaatse toen brand uitbrak in de pesticidenfabriek Protex in Deurne. Net als in Wetteren kwamen giftige stoffen vrij en belandde vergiftigd bluswater in de rioleringen. De jaren nadien stierven mensen, maar de link tussen hun dood en de gifwolk bleek moeilijk te bewijzen.

Het lijkt wel alsof de geschiedenis zich herhaalt. 1991. Een brand breekt uit in het chemische bedrijf Protex in Deurne. De brandweer doet met man en macht zijn best, maar het bluswater komt, net zoals in Wetteren, in de riolering terecht. Bluswater dat inmiddels is vermengd met giftige stoffen die uit de fabriek zijn vrijgekomen. Omwonenden en hulpverleners zijn kwetsbaar. Ook Linda. Linda is een van de agenten die het verkeer moeten omleiden. Die de auto’s uit de zone van de brand moeten krijgen. Dat ze kwetsbaar is, weet ze op dat moment niet. ‘Er was ramadan. We reden van de ene moskee naar de andere om te zien of er geen opstootjes waren. Plots kregen we het bericht dat er een brand was uitgebroken. Op dat moment weet je niet dat het gevaarlijk is. De gifwolk hing boven mijn hoofd en vogels vielen dood uit de lucht. Ondertussen kwamen gaatjes in mijn hemd en verschenen er gele vlekken op. Maar ik bleef het verkeer regelen. Vijf uur lang.’

Lees verder