Uitgerekend de bril, zo is hardnekkig beweerd, zou een bron van bacteriën zijn, zegt Lidy Nicolasen. ‘Toch gek dat in geen enkel ander Europees land dan Frankrijk de bril van de openbare pot is verbannen.’

"Toen ik van de week voor de zoveelste keer dankzij de loszittende wc-bril naast de pot werd gelanceerd, vroeg ik me af wie ooit heeft bedacht dat de wc een bril hoort te hebben. Het is een onnozel onderwerp om over na te denken, maar ook dankbaar, al was het maar om even de met bloed besmeurde handen van het netvlies te wissen.

Ik zette de bril dus omhoog, keek nog eens goed naar de haperende aanhechting aan de pot, toen naar de bril die volgens mij geheel ten onrechte ‘bril’ wordt genoemd en zei, opgelucht handenwrijvend: ‘zo, jou hoef ik niet meer’. Een probleem minder, met welk besluit de allereerste vraag overigens geenszins was beantwoord.

Op Wikipedia staat te lezen dat een wc-bril een ovale plaat is met een gat erin. Zoiets dus. Een plaat met een gat. Een bril zit lekkerder dan de porseleinen pot, zo heeft de ervaring ieder van ons geleerd. De houten of plastic bril voegt zich naar de billen en naar de eigen lichaamstemperatuur, terwijl de pot het moet doen met een akelige en koude smalle kraag.

Ik vermoed dat er maar één reden is waarom die kraag zelf niet veel royaler wordt uitgevoerd: de mannelijke plasser. Hij doet dat onverdroten staand en hij kan - eeuwenlange oefening daargelaten - niet goed richten. Je kunt eisen dat hij gaat zitten, maar ja, ook mannen hebben recht op hun eigenaardigheden."

Lees verder