Het is moeilijk om op Jane Iredale een leeftijd te plakken. Ze straalt een soort leeftijdloze schoonheid uit, die je niet alleen met make-up kunt bereiken. Knack Weekend ontmoette haar tijdens haar Europese tournee.

U hebt niet het standaardparcours afgelegd van de visagiste die een eigen merk lanceert?

Jane Iredale: “Ik ben van Groot-Brittannië naar de Verenigde Staten verhuisd om als ‘casting director assistent’ voor een Amerikaans reclamebureau te werken. Ik moest er modellen en acteurs voor reclamespotjes zoeken en ontmoette zo sterren als Meryl Streep, Cybill Shepherd en Lauren Hutton. Ik zag hoe moeilijk die vrouwen het hadden om hun huid mooi te houden met al die make-up. Na een burn-out besloot ik voor mezelf om het over een andere boeg te gooien: ik wilde make-up maken die goed is voor de huid. Ik ging op zoek naar een geïnteresseerde chemicus, maar stelde vast dat de meeste scheikundigen mannen waren én conservatief.”

“Uiteindelijk vond ik twee vrouwen die er wel in geloofden: een ‘formulator’ en een chemica. We vertrokken van traditionele make-upproducten en haalden eruit wat slecht is voor de huid. Onze eerste producten waren losse pigmentpoeders.”

Lees verder