Tassenverkoper tegen Oprah Winfrey: 'Deze tas is te duur voor u'

• Doortje Briedé

Oprah Winfrey is tijdens een recent bezoek aan Zwitserland naar eigen zeggen het slachtoffer geworden van racisme. Een verkoopster weigerde de talkshowhost, een van de rijkste vrouwen ter wereld, te helpen in een tassenzaak in Zurich. De tassen zouden ‘te duur’ zijn voor de presentatrice.

Winfrey sprak met Entertainment Tonight onder anderen over racisme in Amerika na gebruik van het woord nigger door tv-kok Paula Deen. Zelf is zij naar eigen zeggen nooit zo genoemd: ‘Niemand met enig verstand haalt het in zijn hoofd het n-woord tegen mij te zeggen.’

Lees verder

• Doortje Briedé

De Amerikaanse talkshowpresentatrice Oprah Winfrey is tijdens een bezoek aan Zwitserland het slachtoffer geworden van racisme.

Oprah Winfrey, een van de rijkste vrouwen ter wereld, reisde in juli naar Zurich om er het huwelijk van zangeres Tina Turner met de Duitse producer Erwin Bach bij te wonen. Ze maakte van de gelegenheid gebruik om een bezoekje te brengen aan de exclusieve boetiek Trois Pommes, zo schrijft de krant Blick.

Lees verder

Oprah Winfrey © Reuters
  • Doortje Briedé

Oprah Winfrey dacht even onbezorgd te gaan shoppen in het Zwitserse Zürich. En als een van de rijkste vrouwen ter wereld liet ze haar oog vallen op een handtas. Maar de winkelmedewerker adviseerde haar voor een kleiner model te gaan. “Deze is te duur voor u”, werd Oprah verteld. Omdat zij zwart is, vermoedt de televisiester.

Oprah sprak in een Amerikaans televisie-interview onder meer over de racistische bejegening die haar als zwarte vrouw af en toe ten deel valt. Dat het beschreven incident in Zwitserland plaatsvond, zou wellicht te maken kunnen hebben met het feit dat haar show in dat land niet wordt uitgezonden, zei zij. Ze werd daarom waarschijnlijk in de winkel niet als Oprah Winfrey herkend.

Oprah was in Zürich om daar het huwelijk van zangeres Tina Turner bij te wonen. Ze besloot de tas uiteindelijk niet te kopen, maar ook geen scène te schoppen. Ze zou de winkel kalm hebben verlaten. Maar het toont volgens haar wel aan dat racisme nog altijd op grote schaal bestaat.

Lees verder

• Doortje Briedé

De door Oprah Winfrey van racisme beschuldigde Zwitserse tassenverkoopster heeft zondag gezegd dat ze zich van geen kwaad bewust is geweest. De vrouw, die anoniem wil blijven, ontkent dat ze heeft geweigerd Winfrey een tas te tonen omdat die te duur zou zijn voor de steenrijke Afro-Amerikaanse beroemdheid. „Absurd” en „onwaar” aldus de vrouw tegenover het Zwitserse blad Blick.

„Ik kan al dagenlang niet meer slapen. Ik heb mevrouw Winfrey zeker niet opzettelijk willen beledigen. Ik hoop dat deze nachtmerrie snel voorbij is”, aldus de winkelmedewerkster. Ze zegt dat ze Winfrey niet heeft herkend, maar wel gewoon heeft geholpen.

Lees verder

• Doortje Briedé

De Amerikaanse talkshowhost Oprah Winfrey vindt het jammer dat haar opmerking over dat ze slachtoffer is geworden van racisme in een tassenwinkel in Zurich zo is ‘opgeblazen’ door de media. Ze biedt haar excuses aan voor het feit dat ze Zwitserland hierdoor onbedoeld in verband heeft gebracht met racisme.

'Ik denk dat het incident in Zwitserland slechts een incident in Zwitserland was', zei Oprah Winfrey tijdens de première van haar nieuwe film, The Butler. ‘Het spijt me heel erg dat het zo opgeblazen is. Ik heb bewust niet de naam genoemd van de winkel. Ik heb er spijt van dat ik heb gezegd dat het in Zwitserland was’, aldus de tv-host.

Lees verder