Het geld voor de Vogelaarwijken is helemáál niet in een bodemloze put beland. Er is in die wijken juist veel bereikt, betoogt oud-minister Ella Vogelaar. Ze is boos.

De krantenkoppen logen er niet om toen eind juli het SCP-onderzoek ‘Werk aan de wijk’ werd gepubliceerd. ‘Geld Vogelaarwijken in bodemloze put beland’, ‘Aanpak van Vogelaarwijken mislukt’. Als oud-minister van die wijken was ik stomverbaasd. En dat niet alleen. Ik maak me daar nog steeds boos over, met goede reden.

Het kabinet is bezig met het overdragen van taken naar gemeenten en wil tegelijkertijd fors bezuinigen op de zorg voor ouderen, chronisch zieken en jongeren. Burgerkracht en een beroep op familie en buren zijn de toverwoorden. Maar de wijkenaanpak heeft laten zien dat juist de meest kwetsbaren het daar niet mee redden. Het SCP-rapport maakt het er niet beter op.

In de Vogelaarwijken is juist veel bereikt. Andere rapportages, onder andere van het CBS, kwamen tot positievere conclusies. Ook hoor ik van bewoners, met wie ik geregeld praat, dat de zaken erop vooruitgaan.

De aanpak van het SCP-onderzoek vond ik trouwens arbitrair. De onderzoekers gebruikten een quasi- experimentele techniek waarbij ze de 40 wijken vergeleken met wijken die met dezelfde problemen kampten, maar net een beetje minder. Die wijken kregen geen extra geld en als het daar ook beter gaat, is het Vogelaarbeleid weggegooid geld, aldus de onderzoekers.

Lees verder