Forensen zijn diep teleurgesteld in het plan van NS om de verstoorde treinverbinding van en naar België te herstellen. De opwaardering van de oude ‘Beneluxtrein’ eind volgend jaar tot zogenaamde ‘Benelux-plus’, levert een langere reistijd van twintig minuten tot een halfuur op. Voor een snelle verbinding met een aantrekkelijke prijs naar Brussel, zoals was beloofd met de hogesnelheidslijn, is en blijft men veroordeeld tot de drie keer duurdere Thalys en pas in 2017 de Eurostar. “Er zijn miljarden geinvesteerd in de hsl voor een onacceptabele verslechtering”, concludeert Jeroen Henstra van de reizigersbelangengroep Beneluxpendelaar. “Dit had staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur nooit mogen accepteren.”
Belgen en Nederlanders die frequent voor werk of studie tussen de twee landen pendelen volgden vrijdag met verbazing de jubelstemming in Den Haag over de oplossing na het debacle op de hsl met de Italiaanse Fyratrein, de V250. “Een goednieuwsshow”, noemt Henstra het. “Komend jaar rijdt er nog steeds niet elk uur een trein tussen Brussel en Amsterdam. En als die er eind volgend jaar wel komt, duurt de reis 194 minuten. Dat is zeker twintig minuten langzamer dan de Beneluxtrein er vorig jaar over deed. Overstappen in Rotterdam op de binnenlandse Fyra wordt vanaf 15 december zelfs al lastiger, omdat de Beneluxtrein er dan een kwartier langer over gaat doen.”