Nelleke Noordervliet: "In het evangelie volgens Matteüs (ja, ook een atheïst neemt kennis van de Bijbel) staat een tekst waarin Jezus een vrij radicale keuze vraagt van de volgeling. Hij moet met alles breken en Jezus stellen boven de meest intieme familiebanden. Dat die eis haaks staat op een van de tien geboden (eert uw vader en uw moeder) is niet de enige tegenspraak die we in de Bijbel kunnen aantreffen.

Het probleem dat zich voordoet bij de radicale gehoorzaamheid aan een religie of een ideologie, is de onderschikking van de menselijkheid en menselijke relaties aan een systeem, een leer, een leider. Liefde en vriendschap vallen ten prooi aan de dwang van een totalitair regime dat elk onderdeel van het privéleven doordrenkt en beheerst.

Ik zal de laatste zijn te ontkennen dat religie voor veel mensen het leven zin geeft en verrijkt en hen inspireert tot daden van liefde en menselijkheid. Ik herken het beeld dat theoloog Stefan Paas en filosoof Rik Peels (Trouw, 23 oktober) scheppen van de door een culturele elite miskende gelovige totaal niet. Atheïsten zijn eerder de gebeten hond dan gelovigen. Dat een atheïst geen heil ziet in het geloof, hoeft de gelovige zich niet aan te trekken. Voor een goed leven in ethische zin is religie trouwens geen noodzakelijke voorwaarde. En wie de leer boven de mens stelt, veroorzaakt veel verdriet en verliest meer dan hij wint. Dat gebeurt eerder bij ‘gelovigen’ dan bij atheïsten."

Lees verder: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3533747/2013/10/27/Ieder-geloof-of-ideaal-kan-sektarisch-worden.dhtml