Ze is in de Verenigde Staten al jaren een ster van formaat; voormalig CBS-newsanchor en huidig ABC-talkshowhost Katie Couric. Nu wordt ze ook nog eens de eerste - fors betaalde - online ‘Global News Anchor’ van Yahoo. Wat dat precies betekent weten ze bij Yahoo ook nog niet helemaal, maar de missie is duidelijk: het nogal fletse multimediamerk weer smoel geven.

Want in de strijd met Google, Facebook, Amazon en andere internationale online grootheden, blijft Yahoo al jaren achter. Niet als het gaat om bezoek - nog altijd maken maandelijks bijna 200 miljoen unieke bezoekers gebruik van het nieuwsportaal, maildienst en zoekmachine - maar wel als het gaat om uitstraling en relevantie.

De opdracht van de vorig jaar voor tientallen miljoenen van Google overgenomen topvrouw Marissa Mayer was dan ook vanaf het begin helder. Eerst investeerde ze al in diverse mobiele internet-start ups en kocht het in mei voor 1,1 miljard euro de ‘hippe’ bloggerssite Tumblr. Nu heeft ze haar zinnen gezet op het reviseren van de wat saaie nieuwssectie op Yahoo.com, in de hoop meer bezoekers aan de site te binden. ‘En dat kan vooral met nieuws. Nieuws consumeren is een vast ritueel voor onze gebruikers’, verklaart ze begin deze week in de blog waarin ze de komst van Katie Couric bekendmaakt. ‘Katie gaat samen met ons tv-team en een nog verder uit te breiden correspondentennetwerk een nieuw hoofdstuk schrijven op het gebied van digitale journalistiek.’ Mayers denkt vooral te kunnen verdienen aan reclame rond de toekomstige online nieuwsuitzendingen van Couric en co, schrijven mediakenners in Amerikaanse media. Met videocommercials valt veel meer geld te verdienen dan met de traditionele banners die nu op sites als Yahoo te zien zijn.

Lees verder: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3551571/2013/11/26/Yahoo-wil-online-nieuwsrevolutie-met-Global-News-Anchor-Katie-Couric.dhtml

© AP. Katie Couric gaat ook aan de slag voor Yahoo, als Global News Anchor.