Carolien Roelants: "Als ik me zou laten leiden door het aantal Facebook-aanbevelingen onder mijn column, zou ik altijd moeten schrijven over het Israëlisch-Palestijnse (vredes)(proces). Terwijl iedereen op de redactie al jaren begint te zuchten als die kwestie aan de orde wordt gesteld. Duurt te lang. Ingewikkeld. Niet sexy. Willen de lezers niet weten.

Ha! Niet waar.

Vandaag eens checken of u over Marokko wilt lezen. Daar heeft het parlement vorige week een artikel in de strafwet gewijzigd dat verkrachters in staat stelde straf te ontlopen door met hun slachtoffer te trouwen. Dat kan nu niet meer. De campagne die hiertoe leidde, begon in november 2012, nadat de 16-jarige Amina Filali zelfmoord had gepleegd door rattengif in te nemen. Amina was zeven maanden tevoren verkracht door de 26-jarige Mustafa F..

Volgens één lezing hadden „vrienden van de familie” er bij haar ouders op aangedrongen de verkrachting te verdoezelen door haar met haar verkrachter te laten trouwen; volgens een andere lezing was het de aanklager die met dit advies kwam. In elk geval „om haar te beschermen, zodat de mensen geen kwaad van haar zouden spreken”, zei haar zus."

Lees verder: http://www.nrc.nl/carolien/2014/01/28/een-hel-voor-vrouwen/