Carolien Roelants: "Op het moment dat mijn vorige column uitkwam, was ik in het grensstation Erez, weer op weg terug vanuit de Gazastrook naar Israël. Naast me stonden een paar middelbare Palestijnen, misschien op weg naar een ziekenhuis of gevangenisbezoek – je moet een duidelijk doel hebben als Gazaan wil je de grens over mogen. Een van hen had een soort baklava-taartjes bij zich, mierzoet bladerdeeg met pistachenootjes en dergelijke. Dat kon ik zien omdat de Israëlische veiligheidsman het cadeaupapier er al had afgescheurd, en er met zijn vingers in zat te prikken. Plastic eraf, omdraaien en prikken. Alle vijf of zes die hij bij zich had, één voor één. De Palestijn kreeg ze als baklavapap terug. Zijn metgezel klopte hem even troostend op zijn rug.
Sinds de Amerikaanse minister John Kerry zijn bemiddelingsmissie begon, gaat er geen dag voorbij of de Israëlische regering beschuldigt de Palestijnse Autoriteit ervan met haar opruiende taal het huidige vredesproces te ondermijnen. Het is een speerpunt van het Israëlische vredesbeleid: hakken op Palestijns haatzaaien om te laten zien dat er feitelijk geen vredespartner is. De Palestijnen verheerlijken terreur in hun media. President Abbas is een haatzaaier als hij de Israëlische autoriteiten ervan beschuldigt Oost-Jeruzalem te verjoodsen door sloop van Palestijnse huizen en bouw voor kolonisten. De Palestijnse schoolboeken zijn vanzelfsprekend een en al haatzaaiing."
Lees verder: http://www.nrc.nl/carolien/2014/03/11/wie-is-de-echte-haatzaaier/