© YOUTUBE. Still uit YouTube-fragment. De oorspronkelijke foto (niet in hoge kwaliteit beschikbaar) is van Mauricio Lima van The New York Times.
De Oekraïense vrouw die vorige week in het centrum van Donetsk werd bespuugd en bekogeld met tomaten, is vrijgelaten. In een interview met de BBC vertelt ze dat de separatisten haar ‘geslagen, bedreigd en mishandeld’ hebben.
'Ik wilde doodgaan', is het eerste dat de 53-jarige Irina Dovgan na haar vrijlating tegen journalisten zegt. ‘Ik was mezelf verloren en dacht: dit is mijn lot. God wil dit voor mij.’
Dovgan is de planten in haar tuin water aan het geven als ze wordt overmeesterd door separatisten van het Vostok-bataljon. Het is maandag 25 augustus. Niemand merkt haar vermissing aanvankelijk op. De meeste inwoners van haar flat, in haar thuisstad Yasinovataya (nabij rebellenbolwerk Donetsk), zijn vertrokken naar veiliger gebied.
De detentie van Irina Dovgan wordt publiekelijk onder de aandacht gebracht door de publicatie van een foto in The New York Times. Te zien is hoe Dovgan in een Oekraïense vlag is gedrapeerd. Ook op haar hoofd bungelen twee vlaggetjes. In haar hand houdt ze een bord vast met de tekst ‘Zij vermoordt onze kinderen’. Een passerende vrouw schreeuwt tegen haar, op de achtergrond staat een man met geweer.