Vrouwelijke presidentskandidaat bij Republikeinen

  • Doortje Briedé

    Bij de Republikeinen heeft zich nu ook een vrouw kandidaat gesteld voor de presidentsverkiezingen van 2016. Het is Carly Fiorina, de voormalige CEO van computerbedrijf Hewlett-Packard. Ze maakte haar kandidatuur bekend in het programma Good Morning America van ABC.

    Fiorina heeft vooral ervaring in het bedrijfsleven. Ze was zes jaar de hoogste baas van HP en werkte sinds haar vertrek in 2005 hoofdzakelijk als adviseur.

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Verkiezingen VS 2016: Carly Fiorina eerste vrouwelijke kandidaat voor Republikeinen

    Carly Fiorina, de vroegere ceo van informaticagigant Hewlett Packard (HP), heeft aangekondigd dat ze een gooi zal doen naar de nominatie bij de Republikeinen. Nu al richt ze volop haar peilen op de vrouwelijke kandidate bij de Democraten, Hillary Clinton.

    Carly Fiorina (60) wordt de eerste vrouw die volgend jaar een gooi zal doen naar de Republikeinse nominatie. Van 1999 tot 2005 was Fiorina ceo van HP. Een verkozen openbaar ambt heeft ze nog niet uitgeoefend. In 2010 probeerde ze in Californië tevergeefs een Senaatszetel te veroveren.

    Toch gelooft ze dat ze, als enige ceo in het deelnemersveld, geknipt is voor de job. ‘Ik weet hoe de economie echt werkt. Ik weet wat het is om moeilijke keuzes te maken.’

    Of dat in haar voordeel zal spelen, moet nog blijken. Tijdens haar tijd bij HP heeft ze het bedrijf ook door een heel zware sanering moeten loodsen.

    Lees verder op knack.be

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Fiorina: ‘Trump is een entertainer, ik ben een leider’

    Carly Fiorina, die namens de Republikeinen meedoet aan de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten, heeft teruggeslagen nadat medekandidaat Donald Trump haar uiterlijk bekritiseerde. ‘Ik denk dat Donald Trump een entertainer is. En ik denk dat ik een leider ben’, zei Fiorina tijdens een evenement in de staat New Hampshire.

    Trump bevond zich in de zoveelste mediastorm rond zijn persoon, nadat hij zich in een interview met het blad Rolling Stone had uitgelaten over het uiterlijk van Fiorina, de enige vrouw onder de Republikeinse kandidaten. ‘Kijk naar dat gezicht, zou iemand daarop stemmen?’, zei Trump in bijzijn van de journalist, toen Fiorina op televisie verscheen. Later probeerde hij terug te krabbelen: ‘Ik sprak over haar persoon, niet over haar uiterlijk.’

    Lees verder op volkskrant.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Carly Fiorina dient Trump van antwoord: ‘Ik ben trots op elke rimpel’

    De Republikeinse presidentskandidate Carly Fiorina dient in een video Donald Trump van antwoord. Die laatste had in zijn campagne beledigende opmerkingen gemaakt over het uiterlijk van Fiorina.

    Donald Trump, die voorlopig nog steeds de polls aanvoert voor de Republikeinse nominatie, had vorige week een gemene sneer in petto voor Carly Fiorina. ‘Look at her face’, zei de vastgoedtycoon. ‘Kan je je voorstellen dat dat het gezicht is van onze volgende president.’

    Fiorina begon als outsider aan de race bij de Republikeinen, maar in de laatste peilingen steekt ze ook de kop op. Later deze week neemt ze ook deel aan het debat op CNN. Vermoed wordt dat het net daarom was dat Trump haar hard wilde raken.

    Een paar dagen later kwam Trump op zijn uitspraken terug. ‘Ik had het niet echt over haar gezicht, maar over haar persona’, stelde hij in een interview op CNN. ‘Ik had het over haar prestaties in de Senaat of als ceo van Hewlett Packard.’ Nog volgens Trump doet hij sommige van zijn uitspraken ‘als entertainer’. Dat is een overblijfsel van de tijd dat hij nog in ‘The Apprentice’ zat, zo legde hij uit op CNN.

    Lees verder en bekijk video op knack.be

    Doortje Briedé-Bultman