Record: 92-jarige vrouw rent marathon

• Doortje Briedé

De 92-jarige Harriette Thompson heeft zondag de marathon van San Diego uitgelopen. Daarmee is ze de oudste vrouw die ooit een marathon liep. De vrouw die ook kanker overleefde liep de ruim 42 kilometer in 7 uur en 24 minuten. 

Thompson is wel wat gewend. Het was al de zestiende keer dat ze de marathon in San Diego uitliep. Vorig jaar was ze nog wat te jong voor het record. Gisteren was ze 92 jaar en 65 dagen. Het record stond op 92 jaar en 19 dagen. Het werd in 2010 gevestigd door een vrouw die de marathon van Honolulu uitliep.

Lees verder en bekijk video op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Vrouw van 92 is oudste ooit die marathon uitloopt

Een vrouw van 92 jaar die kanker heeft overleefd, heeft gisteren de finish van marathon van San Diego gehaald. Daarmee is Harriette Thompson de oudste vrouw ter wereld die ooit een marathon heeft gelopen.

Ze liep de ruim 42 kilometer in 7 uur en 24 minuten, en werd bij de finish belaagd door mensen die haar wilden feliciteren. ‘Het gaat goed met me’, zei ze tegen omstanders, ‘ik word hier vreselijk verwend.’

Het is de zestiende keer dat Thompson meeliep met de Rock ‘n’ Roll marathon van San Diego, maar ‘het wordt elke keer zwaarder’. Zeker dit jaar was moeilijk. Haar echtgenoot is in januari overleden na een lang ziekbed en zelf heeft Thomspon een infectie aan haar benen gehad. ‘Ik kon dus niet goed trainen’, legde ze aan de krant The Guardian uit. ‘Ik ben blij dat ik de finish heb gehaald.’

Thompson is een pianiste die drie keer in de Carnegie Hall heeft gespeeld. Ze zegt dat ze tijdens het rennen in haar hoofd oude pianostukken speelt.

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman