De op Curaçao geboren Eugènie Herlaar (75) kwam een halve eeuw geleden op de buis. In een tijd dat er vrijwel geen vrouw op tv te zien was. ‘Een paar omroepsters, en je had Mies.’

,,In een dolle bui schreef ik een brief naar het Journaal. Ik kreeg meteen antwoord. Of ik een proef wilde afleggen. Ik was me er niet van bewust dat ik iets baanbrekends deed. Dacht niet dat ik zo'n Dolle Mina was die verdikkeme dat bolwerk wel eens zou bestormen. Maar ik vond het belachelijk dat mannen verslag deden van modeshows en nieuwe haarmode. Maar de televisie was nu eenmaal een mannenbolwerk. Je had een handvol lieve omroepsters. En je had Mies Bouwman. Verder was er geen vrouw te bekennen.''

,,Ik mocht eerst wel teksten inspreken, maar nog niet in beeld. Want in Groot-Brittannië was een proef met vrouwelijke nieuwslezers mislukt. Ze zouden te emotioneel zijn en daardoor geen autoriteit uitstralen.

Na een tijdje mocht ik toch op tv. Op voorwaarde dat het publiek het zou pikken, dat een vrouw het nieuws leest over bijvoorbeeld een treinramp. Gelukkig waren de kritieken lovend.

Ik begon met 816 gulden per maand. Dat werd een jaar later verhoogd naar 1128 gulden. Als ik dan nu hoor wat Matthijs van Nieuwkerk en Humberto Tan voor bedragen krijgen… Dan denk ik: is het werk dat ze doen zo veel geld waard? Ik waag het te betwijfelen. Ze hebben die functie omdat ze talent hebben. Iemand die dat talent niet heeft, kan dat werk niet doen. Maar moet je dan zo veel geld verdienen? Meer dan een minister-president? Het zal wel. Het past in deze tijd.''

Lees verder op ad.nl

© ANP

Doortje Briedé-Bultman