Elise Friedmann: "Sinds de ‘kinderen’ (bijna) allemaal het huis uit zijn, hebben wij een restaurantbezoek-hobby. Eens in de niet al te lange tijd spreken we af in een leuk restaurant. Ongemerkt is dat een traditie geworden met strenge regels. Dat zou ik als een privékwestie beschouwen, als er niet zoveel was geschreven over restaurantbezoek door babyboomers.
De ontdekking van de babyboomer als restaurantbezoeker viel samen met een neergang in de horeca-industrie, een paar jaar geleden toen ‘crisis’ het buzzwoord was in stukjes over marketing. De ontdekkers deden verbaasd. Eten in een restaurant is ‘uitgaan’. Uitgaan is voor jongeren.
De horeca stak een tijd lang energie in het aantrekken van jongeren. Maar je moet wat, als die jongeren thuis blijven zitten cocoonen terwijl hun ouders je restaurant vullen. En er zijn er nog veel meer van die leeftijd!, zeiden marketeers enthousiast tegen hun horecaklanten. “De jongere, vitale ouderen stijgen tot 2020 het snelst in aantal.” Dus welkom babyboomer, we gaan ze allemaal binnenhalen."