Een gesprek met Denker(es) des Vaderlands Marli Huijer
Sanne van Driel: "Het is drie jaar geleden dat ik Marli Huijer, bijzonder hoogleraar filosofie van mens en cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, voor het laatst sprak. Dit was bij mijn afstuderen, toen zij voorzitter was van de examencommissie en mij een aantal kritische vragen stelde over mijn scriptie, waaronder de vraag waarom ik zo weinig gebruik had gemaakt van vrouwelijke auteurs. Dat was opmerkelijk voor een scriptie die De strijd van het kleine meisje heet en over meisjes en vrouwenlichamen gaat. En tegelijk is dat niet zo vreemd, aan een filosofiefaculteit.
Marli Huijer is inmiddels, in navolging van Hans Achterhuis en René Gude, benoemd tot Denker des Vaderlands. Of liever: Denkeres. Want dat klinkt mooi ('Als “prinses”'), en het maakt uit dat zij een vrouw is: ‘Vrouwen leggen andere accenten.’ In een interview in Trouw naar aanleiding van haar benoeming zegt Huijer dat zij het belangrijk vindt andere stemmen aan het woord te laten, stemmen die niet vanzelfsprekend gehoord worden, stemmen die aanmoediging nodig hebben om zich te laten horen. Het leven is niet leuk als je je mond houdt luidt de titel van het boek over het werk van Marli Huijer, uitgebracht ter gelegenheid van haar aanstelling."
Lees verder op tijdschriftlover.nl