Goedele Liekens leert de Britten over seks praten

• Doortje Briedé

Goedele Liekens maakte onlangs met ‘Sex in Class’ haar tv-debuut op het Britse Channel 4. De Vlaamse seksuologe praat daarin met 16- en 17-jarigen onomwonden over seksualiteit, een thema waarover de preutse Britten doorgaans zwijgen.

De Britten hebben u juichend ingehaald. The Guardian noemt u ‘een briljante vrouw’ en ‘een nieuwe heldin’ die de Britse kinderen komt ‘redden’.

“Mijn ego is de afgelopen weken enorm opgeblazen. Het is wel plezant om mee te maken. Gelukkig ben ik een Vlaming, ik ga niet gauw zweven. Ik hou me gedeisd.”

Is Groot-Brittannië achtergebleven als het gaat om seks?

"Het is bijzonder triestig gesteld. De 16- en 17-jarigen die meewerkten aan het programma konden alle soa's op de foto herkennen: dat is een druiper, dat is syfillis. Welke zweer bij welke etter past, wisten ze perfect. Maar ze hadden geen idéé hoe hun vagina er uit ziet en het woord clitoris was voor mijn komst nog nooit gevallen.

“In het Engels bestaat de uitdrukking to pop a cherry: een meisje ontmaagden. Alle jongeren in die klas dachten dat er in de vrouw een rood bolletje zit dat lijkt op een kers en dat openbarst bij de eerste keer seks.”

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Hoe praat je met jongeren over seks? Stel uw vraag aan Rika Ponnet

Heeft u een originele en relevante vraag voor seksuologe Rika Ponnet? Stel ze hier en maak kans op twee filmtickets.

Mail uw naam, adres en vraag voor Rika Ponnet naar mijnvraag@knack.be. De geselecteerde vragen verschijnen in Knack (met vermelding van uw naam en gemeente). De vraag van de week wordt beloond met 2 filmtickets.

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman