Het boeken van de tallships voor Sail is het werk van Jeannette Blijdorp-Jonker (69). De afgelopen anderhalf jaar reisde ze de hele wereld over om de mooiste zeilschepen naar Amsterdam te halen.

Alles draait om persoonlijke contacten, ook het binnenhalen van de tallships voor Sail. Verspreid over de hele wereld zijn ongeveer honderd van deze zeegaande zeilschepen te vinden, en van de meeste kapiteins en commandanten heeft Jeannette Blijdorp-Jonker het telefoonnummer, net als de namen en nummers van ambassadeurs, admiraliteiten, reders en particuliere eigenaren. ‘Goede relaties zijn heel belangrijk in dit werk,’ zegt ze. ‘Ik steek er veel tijd in. Als ik op reis ga, rammelt mijn koffer van de Delfts blauwe bordjes.’

Haar bijzondere netwerk bouwde Blijdorp-Jonker - dochter van een loods, getrouwd met een kapitein op de grote vaart - op tijdens haar werk voor grote maritieme evenementen. Vanaf 1991 organiseerde de in Slochteren woonachtige directeur tallships van Sail vier opeenvolgende edities van Delfsail, en in 2013 was zij de drijvende kracht achter Sail Den Helder. 

Het verbaast niet dat Sail Amsterdam bij de voorbereidingen voor 2015 met Slochteren belde om de vloot van tallships te laten samenstellen: er is in Nederland niemand anders te vinden met zo veel ervaring en deskundigheid.

Lees verder op parool.nl

Jeanette Blijdorp-Jonker. ‘Als meisje wilde ik niets liever dan naar zee.’ © Reyer Boxem

Doortje Briedé-Bultman