Lutz Jacobi (59) voert in de Tweede Kamer namens de PvdA het woord over de Deltawet, water, Wadden, havens, visserij en platteland. Maar bovenal is ze volksvertegenwoordiger van de Friezen. ‘Een dagje voor mezelf is een dagje Friesland.’

De autorit door Friesland voert van Leeuwarden naar haar huis in Wergea vijf kilometer verderop. Het ligt aan de rand van het dorp aan een sloot. Sloep voor de deur, uitzicht over het even verderop gelegen kanaal en de weilanden daarachter. De inrichting is strak en clean. “Koos (haar man) heeft dit huis zelf in twee jaar tijd gebouwd.”

Na een praatje met de buurman gaat de tocht verder in de auto van Lutz Jacobi, het PvdA-Kamerlid zelf achter het stuur. Verder naar Jirnsum, Akkrum, Heerenveen, het stadion van de voetbalclub (waar ze lid is van de klachtencommissie), Oudeschoot en Katlijk, het dorp bij Heerenveen waar ze geboren en getogen is. We bezoeken haar broer Tiede die één ding hartgrondig wil bevestigen. “En óf Lutz een doordouwer is! Als kind al. Soms te.” Een paar jaar geleden deed hij de wat verderop gelegen boerderij over aan zijn dochter en haar man. Daar op die boerderij is Lutz Jacobi (59) opgegroeid.

Op pad met de ‘koningin van Friesland’ (aldus Diederik Samsom) door haar eigen provincie. Er wordt gezwaaid en gestopt en er worden praatjes gemaakt. “Een dag voor mezelf is een dagje Friesland”, zegt ze. “Ik ken hier duizenden mensen. Dat komt onder andere omdat ik in m'n jonge jaren aan korfbal heb gedaan. Door de competitie kwam ik in alle uithoeken van de provincie.” Tussendoor wijst ze waar de bekende Friezen wonen. “Kijk, daar wonen vlak bij elkaar de gebroeders Anker.” “Zie je dat huis daar? Dat was van Atje Keulen-Deelstra en haar man Jelle.” “En daar woont Yep Kramer. Ik heb Sven nog gekend als kleine jongen.”

Lees verder op trouw.nl

© Reyer Boxem. Lutz Jacobi laat geregeld grote groepen Friezen naar de Tweede Kamer komen, zo'n duizend per jaar, schat ze. “Dat kost me veel energie, maar het werkt wel.”

Doortje Briedé-Bultman