Maria Dekeersmaeker, een Belgische journaliste en auteur gebeten door de schrijf- en reismicrobe, bundelde verhalen van inspirerende Omani vrouwen. Whispers of Oman vertelt niet alleen hun persoonlijke lotgevallen, het boek is ook een inwijding in de geschiedenis en modernisering van het land. Wij spraken de auteur over de daadkrachtige vrouwen die het onderwerp vormen van haar werk.

Het Sultanaat Oman is gelegen aan de zuidoostkust van het Arabische schiereiland en wordt geleid door Sultan Qaboes. Vrouwen hebben er in theorie dezelfde rechten als mannen. Volgens het BTI Country Report over Oman klopt dit in praktijk nog niet helemaal. Toch zijn de vrouwen er hoopvol en zien ze hun toekomst op de professionele markt rooskleurig in.

'Ik kwam terecht in het sultanaat Oman toen ik in 2007 research deed voor een roman. Ook werkte ik er aan opdrachten voor Europese magazines. Via de artikels die ik moest klaarstomen kwam ik terecht in het zuidelijke deel, Dhofar. De ontmoetingen met interessante mensen prikkelden me zodanig dat ik besloot om verder aan research te doen in de regio. De keuze was snel gemaakt. Ik wilde met de lokale bevolking bezig zijn. Als ik alles wilde begrijpen in Oman, moest ik structuur aanbrengen. Ik ben op eigenwijze manier gaan rondwandelen en heb met verschillende mensen gesproken.

'In 2009 heb ik besloten om permanent in Oman te verblijven. Zo kon ik mijn artikels afwerken, een column schrijven voor een archeologisch magazine en onderzoek doen voor mijn roman.'

'Ook schreef ik een toeristische gids over de regio, die opgebouwd is als een combinatie van toeristische informatie en verhalen. Heel wat verhalen kwamen tot mij in de vorm van vrouwen die me dingen toevertrouwden. Waarschijnlijk omdat ik zelf ook een vrouw ben en hun respect en vertrouwen won.'

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman