Emma Thompson nog altijd fervent feminist

  • Doortje Briedé

    Ondanks dat ze rollen in grote films blijft scoren, krijgt ook Emma Thompson te maken met leeftijdsdiscriminatie en seksisme in Hollywood. Het verbaast haar dan ook dat sommige jongere collega's zich niet uitspreken als feminist. Dat vertelt ze aan Vulture.

    “Ik ben een actieve, radicale feminist sinds mijn negentiende”, vertelt de 56-jarige actrice. “De meeste vrouwen die ik graag hoor hebben geen moeite met het woord feminist. Het is bizar. Als je zegt dat je geen feminist bent, zeg je eigenlijk dat je niet voor gelijke rechten voor vrouwen bent.”

    Lees verder op nu.nl

    Foto: Getty images

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Thelma, Louise & sexisme in Hollywood

    Als je een babyboomer bent, heb je vrijwel zeker Thelma & Louise gezien. (Niet? Meteen doen!) Dat was een road movie met invloed – maar minder invloed dan hoofdrolspeelster Geena Davis zou willen, zoals je verderop ziet. In road movies vertrekken twee of meer mannen op een reis die meer verandert dan hun fysieke omgeving. In Thelma & Louise gaat het net zo, maar de hoofdpersonen zijn vrouwen. Thelma & Louise zijn even vrijgevochten als ‘normaal’ de mannen in dit soort film.

    Tenminste - dat willen zij zijn. De verleiding om nu een spoiler te tikken is enorm, maar ik doe het niet: er zijn vast een paar boomers en veel jongeren die Thelma & Louise nog gaan zien. Kijk de trailer. Over het einde raak je niet uitgediscussieerd.

    Lees verder en bekijk video op boemblog.nl

    Doortje Briedé-Bultman