Queen Elizabeth is de langst zittende Britse vorst ooit

  • Doortje Briedé

    Koningin Elizabeth (89) is na vandaag de langst regerende vorst in de Britse geschiedenis. Ze zit nu 63 jaar en 216 dagen op de troon. Het vorige record stond op naam van haar over-overgrootmoeder koningin Victoria, die tussen 1837 en 1901 regeerde.

    Veel aandacht hoeft er van de Queen niet aan te worden besteed: ze opent vandaag een spoorlijn in Schotland. Maar natuurlijk ontkomt ze er niet aan dat er ruimschoots stil wordt gestaan bij dit unieke record.

    Lees verder en bekijk video op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Koninklijk record voor Elizabeth II, maar invloed Victoria mag niet onderschat worden

    Op 10 september 2015 breekt Koningin Elizabeth II het record van haar legendarische voorgangster, Koningin Victoria, die 63 jaar en 217 dagen op de troon zat. In tegenstelling tot de huidige koningin deed Victoria het de laatste jaren van haar regeerperiode veel kalmer aan. Zij stond zeker niet zo dicht bij haar landgenoten, het waren dan ook andere tijden. Toch mag ook de invloed van Victoria niet onderschat worden. Vermits zij zo lang op de troon zat, drukte ze eveneens een belangrijke symbolische stempel op de Britse geschiedenis, een periode die nu nog wordt aangeduid als de ‘Victoriaanse periode’.

    Prinses Alexandrina Victoria werd geboren op 24 mei 1819 op Kensington Palace als enig kind van Prins Edward, Hertog van Kent en Strat-hearn, de vierde zoon van Koning George III, en van Prinses Victoria van Saksen-Coburg-Saalfeld. Zowel haar vader als haar grootvader stierf een jaar na haar geboorte. Victoria werd onder de strenge hoede van haar bezitterige moeder opgevoed. Op de ochtend van 20 juni 1837 werd ze door haar moeder uit bed geroepen met de mededeling dat de aartsbisschop van Canterbury en Lord Conyngham beneden op haar stonden te wachten. Haar oom, Koning Willem IV, was overleden en de 18-jarige Victoria moest hem opvolgen. Geen enkele van de broers van haar vader hadden immers wettige kinderen nagelaten. Het daaropvolgende jaar, op 28 juni 1838, vond haar kroning plaats. Victoria verhuisde naar Buckingham Palace en wees haar moeder met haar entourage enkele verafgelegen appartementen toe. Het eerste wat ze deed met haar ruime inkomen was de schulden van haar vader afbetalen.

    De vaderloze Victoria zou altijd op de raad van sterke mannen steunen. Ze was elf toen haar ‘Dear uncle Leopold’, die zij als een tweede vader beschouwde, de Belgische troon verwierf. Honderden brieven zouden zij elkaar schrijven. Zij vroeg hem ook politieke raad, en dat gaf de Koning der Belgen haar maar al te graag. Op zijn aanraden had Victoria op haar 17de hun beider neef ontmoet, de leergierige Albert van Saksen-Coburg en Gotha. Het was liefde op het eerste gezicht en Victoria was in de wolken: ‘Albert is buitengewoon knap. Hij heeft ongeveer dezelfde haarkleur als ikzelf, hij heeft grote blauwe ogen, een prachtige neus en een mooie mond met witte tanden. Maar zijn grootste charme is zijn uitstraling, die is wonderbaar…’ Maar ze moest nog wachten tot haar 20ste tot ze hem een aanzoek kon doen, een voorrecht van een heersende vorstin. Ze trouwden in februari 1840.

    Het huwelijk bleek een schot in de roos. Na hun eerste huwelijksnacht schreef Victoria in haar dagboek: ‘Ik heb nog nooit zo’n mooie avond en nacht beleefd. Mijn aller-aller-allerliefste Albert ging op een krukje naast me zitten en zijn overweldigend betoon van liefde en genegenheid gaf me gevoelens van hemelse liefde en geluk, waarvan ik vroeger niet durfde dromen dat ik zoiets heerlijks nog zou kunnen ervaren. Hij hield me heel stevig in zijn armen en we kusten elkaar keer op keer. Waarlijk, hoe kan ik ooit dankbaar genoeg zijn om zo'n echtgenoot te hebben.'

    Lees verder op knack.be

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Queen minder rijk dan je denkt

    Queen Elizabeth is de langst regerende Britse vorst. Ze heeft het record van haar betovergrootmoeder Victoria gebroken. Maar Brits staatshoofd zijn, is niet de meest lucratieve job, zo blijkt. Na 63 jaar regeren, valt het persoonlijk vermogen van Elizabeth opvallend bescheiden uit.

    Bekijk video op knack.be

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    5 opmerkelijkheden rondom koningin Elizabeth II

    Koningin Elizabeth II is de langst zittende vorst uit de Britse geschiedenis. Dat is nogal wat: maar liefst 63 jaar lang zit zij nu op de troon. Ze heeft 12 Britse en Amerikaanse (minister-)presidenten meegemaakt en vele wereldleiders zien komen en gaan. Hieronder 5 historische opmerkelijkheden die koningin Elizabeth tijdens haar 63-jarige heerschappij heeft meegemaakt.

    1. De felicitatie naar de maan

    Omdat koningin Elizabeth een groot gedeelte van de 20ste eeuw koningin is geweest, heeft zij vele uitvindingen en ontwikkelingen voorbij zien komen. Zo heeft tijdens de heersende periode van Elizabeth onder andere het eerste trans-Atlantische telefoongesprek plaatsgevonden, kwam de eerste kleurentelevisie op de markt en landde de eerste man op de maan. Naar aanleiding van die laatste gebeurtenis verstuurde de koningin een felicitatie naar de Apollo 11. De felicitatie werd gefilmd en in een metalen omhulsel naar de maan gestuurd.

    2. De ontmoeting met Paus Johannes Paulus II

    Koningin Elizabeth heeft in haar jaren veel bijzondere ontmoetingen meegemaakt. In 1982 vond misschien wel één van de meest bijzondere ontmoetingen plaats. Dat jaar bracht Paus Johannes Paulus II een bezoek aan Groot-Brittannië en werd daar ontvangen door het hoofd van de Anglicaanse kerk, oftewel de koningin zelf. Het was voor het eerst in 450 jaar dat een paus Groot-Brittannië bezocht: een mijlpaal dus.

    Lees verder op isgeschiedenis.nl

    Doortje Briedé-Bultman