Lenny Kuhr kreeg rond haar veertigste visioenen en verloor haar stem; de aanleiding voor een spirituele zoektocht. Hierover schreef ze een boek.

Voormalig songfestivalwinnares Lenny Kuhr (65) zocht jarenlang naar spiritualiteit en kwam, naar eigen zeggen, uit op een plek waar “alle geloven samenkomen”. Want: “In elk geloof zit iets essentieels dat waar is. Dat esoterische wordt vaak platgemaakt, zodat iedereen het kan begrijpen. Maar daardoor wordt het een dogma.”

Zo'n 25 jaar geleden verloor de troubadourzangeres haar stem tijdens een optreden. Wat volgde was een innerlijke weg naar spiritualiteit. In het boek dat ze daarover schreef en dat nu is verschenen, vertelt Kuhr over die tijd, waarin zij “zichzelf moest verliezen om herboren te worden.”

“Ik heb van jongs af aan al een soort heimwee naar het mystieke”, vertelt Kuhr thuis in het rustige Nederwetten, een dorp bij Eindhoven. “Naar een wereld achter een wereld. In het zingen kon ik die heimwee uitdrukken. Ik ben totaal niet religieus opgevoed en was de enige thuis die vragen had. Of God bestond, of er leven was na de dood. Dan zei mijn vader: ‘Schatje, na de dood is er helemaal niks. God bestaat niet.’ Normaal gesproken nam ik alles wat mijn vader zei aan voor waar, maar daar kon ik geen genoegen mee nemen. Ik had het idee dat we alles plat zagen, terwijl het eigenlijk rond was.”

Lees verder op trouw.nl

© Koen Verheijden. Lenny Kuhr: ‘Je moet alle denkbeelden over een God kwijtraken om die God echt te leren kennen.’

Doortje Briedé-Bultman