Godsdiensthistorica Annine van der Meer is op zoek naar de vrouwelijke kant van God. Veel ellende in de wereld komt doordat de mensheid moedergodinnen uit het oog verloren heeft, vindt ze.

Ronde borsten en soms extreem dikke billen - de beeldjes zijn mooi uitgelicht in de vitrinekasten van Annine van der Meer. Waar je ook kijkt, overal in haar hoekwoning zijn ze te zien: beelden van vrouwen. In de woonkamer staart een koperkleurige Maria de bezoeker aan. De glazen vitrine staat vol met replica's van cultusobjecten uit de Antieke Oudheid en andere verdwenen culturen.

Voorzichtig neemt Van der Meer een kleikleurig beeldje in haar hand. Het object oogt weelderig. “Kijk toch eens,” roept ze uit. Zichtbaar in haar element houdt ze het voor zich. “Zie je hoe stevig ze staat? Ze is letterlijk geaard met de aarde, Moeder Aarde.”

Een groot deel van het leven van Annine van der Meer, symbooldeskundige en godsdiensthistoricus, staat in het teken van het terug vinden van de vrouwelijke kant van God. Want die is, zo vertelt ze, lang geleden ondergronds gegaan. “Het mannelijke deel van de mensheid kijkt terug op een geschiedenis met helden, heilige mannen, geleerden en goden. Zij staan in een traditie. Voor vrouwen is dat nog onduidelijk. Waar zijn de voorbeelden van godinnen en heilige vrouwen? De vrouwelijke kant van God is verbannen.”

Dat hierdoor veel misgaat, is voor Van der Meer zo helder als wat. “De gevolgen zijn overal zichtbaar: oorlogen, geweld, machtsmisbruik. Het evenwicht tussen het mannelijke en het vrouwelijke is zoek.”

Lees verder op trouw.nl

© Inge van Mill. Annine van der Meer bij haar verzameling vrouwelijke godsbeelden: ‘Je valt van je stoel als je je hierin verdiept!’

Doortje Briedé-Bultman