“Dit verwacht je toch niet?!”

• Doortje Briedé

Willeke (72) heeft een gelukkig leven geleid. Samen met haar man Gert heeft ze drie kinderen opgevoed en daarnaast hebben ze veertig jaar lang samen een bloemist gerund. Gert regelde de financiën en Willeke deed het creatieve werk – zo was ze een kei in het maken van bruidsboeketten.

“We waren echt een perfect team”, vertelt Willeke. Na hun zestigste konden ze hun zaak goed verkopen en hebben ze samen nog een aantal jaar van hun pensioen genoten. In 2012 overleed Gert helaas plotseling. Financieel was Willeke nooit een kei, maar gelukkig nam haar zwager haar die zorg uit handen. Hij bood aan haar financiën te regelen en zij was daar in eerste instantie erg blij mee, tot ze na verloop van tijd op haar afschriften zag dat haar zwager wel eens geld naar zichzelf overschreef.

“Eerst kon ik het niet geloven en ik heb nog een tijd gedacht dat het een vergissing was,” zegt Willeke. “Familie doet zoiets toch niet? Maar toen het steeds vaker gebeurde en de bedragen ook groter werden, kon ik het niet meer ontkennen.” Maar erover beginnen, dat was ook weer zo wat. “Ik vond het een moeilijk onderwerp,” zegt Willeke eerlijk. “Telkens nam ik me om het ter sprake te brengen en telkens kwam het er weer niet van. Ik hield mezelf voor dat mijn zwager al zoveel voor mij deed. Bovendien was ik bang dat we ruzie zouden krijgen en dat hij me dan niet meer zou helpen. Maar toch stak het me. Ik zat er steeds meer mee en had geen idee hoe ik dit kon oplossen.”

Lees verder op plusonline.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

'Een oudere met verstand houdt de regie in eigen hand'

Financieel misbruik van ouderen. Deze, onbekendere vorm van ouderenmishandeling komt helaas vaak voor. Dat er ongemerkt duizenden euro's van een bankrekening verdwijnen, blijft voor buitenstaanders vaak verborgen. Door het tijdig regelen en vastleggen van financiële zaken voorkomt u dat u later in de problemen komt en er misbruik van u gemaakt kan worden. En houdt u zelf de regie in handen.

Wie gezond van lijf en leden is denkt wellicht ‘dat gebeurt mij niet’. Maar wat als u een hersenbloeding krijgt, dement wordt of het fysiek niet zo gemakkelijk meer aankunt? Dan nog iets regelen is erg lastig, of zelfs onmogelijk.

Het voorkomen en signaleren van dit relatief onzichtbare misbruik is een van de onderdelen in het actieplan ‘Ouderen in Veilige handen’, opgesteld door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Uit dit plan ontstonden in september 2013 zeven pilots waarin onder andere door het notariaat, de Rabobank, de politie, het Steunpunt Huiselijk Geweld en gemeenten wordt uitgezocht hoe men het beste kan samenwerken om financieel misbruik van ouderen te bestrijden. Deze pilots kijken naar manieren hoe je ouderen hiervan bewust kunt maken, maar stellenook actie- en stappenplannen op voor organisaties, bedrijven en instellingen die een vermoeden hebben van (financieel) misbruik.

Lees verder op plusonline.nl

Doortje Briedé-Bultman