'Er is niet slechts één Grote Liefde, maar vrouwen willen dat wel graag geloven.' © Marco Hofsté.
Marion Bloem schreef een roman ‘die nog niet bestond’, over passie in een duurzame relatie. 'Er is niet slechts één Grote Liefde, maar vrouwen willen dat wel graag geloven.
Ze is bezig met het theaterstuk Geen gewoon Indisch meisje, gebaseerd op haar debuut uit 1983, en wil het liefst alleen daarover praten. ‘Nog steeds hoor ik van jonge mensen die tussen twee culturen leven dat zij zich erin herkennen,’ vertelt Marion Bloem (62).
Geen gewoon Indisch meisje is niet autobiografisch, benadrukt Bloem, wel zijn er jeugdervaringen in verwerkt. Hetzelfde geldt voor haar nieuwe boek Lust en liefde. Deze roman gaat over een Indische vrouw, Eva, met een Nederlandse man, Adam, en één zoon, precies de samenstelling van Bloems gezin. De man krijgt rond zijn 50ste prostaatkanker. Bloems echtgenoot, Ivan Wolffers, zo'n twaalf jaar geleden ook. Eva is zeer onervaren op seksueel gebied. Dat was Bloem ooit ook, door haar strenge Indische opvoeding. Toch lijkt Eva's leven in veel opzichten helemaal niet op dat van Bloem, betoogt de schrijfster. ‘Ik schrijf gewoon over wat mij bezighoudt. Ik ben al sinds mijn psychologiestudie gefascineerd door de complexiteit van de vrouwelijke seksualiteit. Erotiek is een belangrijk onderwerp. De wijze waarop lust en liefde zich tot elkaar verhouden is een thema waar ik niet gauw over uitgeschreven zal zijn.’