© anp. Heeft Kroes digitaal pionierswerk verricht in bestuurlijk Brussel? “De EU zelf heeft de boodschap begrepen: ik word vervangen door drie mannen”, zei ze vorige week op een ICT-conferentie in Amsterdam.

Als u dit leest aan de ontbijttafel of in de trein, is de zwartste dag uit de carrière van Neelie Kroes al een tijdje aan de gang. Om half zes zal ze zijn opgestaan, zoals gebruikelijk. Al maanden heeft de 73-jarige Kroes opgezien tegen deze 31ste oktober, haar laatste dag als Eurocommissaris voor de digitale agenda. Er is nog zo veel te doen.

Ook de voorbije weken, toen alle aandacht uitging naar de nieuwe Europese Commissie en naar Frans Timmermans, bleef ze maar doorstomen. Deze week nog liep ze te hoop tegen de internetbelasting die de Hongaarse premier Viktor Orbán wil invoeren.

Kroes is in haar laatste jaar nog vaak uit haar vel gesprongen van woede. Altijd kwam die authentiek over, of het nou ging om de tegenwerking van de taxi-app Uber of over onverkwikkelijke zaken in Turkije. Toen vice-premier Arinc daar zei dat vrouwen in het openbaar niet behoren te lachen, tweette Kroes: ‘Ik ben binnenkort in Istanbul, en ik zal lachen wanneer ik daar zin in heb, dank u zeer, meneer Arinc.’

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman