D66-soap in Haarlem duurt voort

• Doortje Briedé

Foto: Willem de Leeuw

Het rebelse fractielid Louise van Zetten van D66 Haarlem laat zich niet zonder slag of stoot afzetten. “Ik ben gewoon D66-A en de anderen zijn D66-B.”

Volgens een verklaring van Van Zetten tegenover RTV NH is de fractie van D66 Haarlem door een partijvergadering van afgelopen dinsdag onder druk komen te staan. De partij vindt dat Van Zetten niet de motie van wantrouwen tegen de eigen wethouder Ewout Cassee had mogen steunen. 

Louise Van Zetten is deze week gewoon van plan om deel te nemen aan de commissievergaderingen waar zij lid van is. “Ik ben gisteren wel weggestemd, dat was overigens helemaal niet unaniem, maar wat mij betreft ben ik nog steeds lid van de fractie D66 Haarlem. Ik ben gewoon lid van de partij, ik heb mijn zetel niet opgezegd.”

Lees en luister verder op rtvnh.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Louise van Zetten uit D66-fractie gezet

Opnieuw heibel bij D66. De partij heeft Louise van Zetten zondagavond uit de fractie gezet. Ook raadslid Evert de Iongh heeft besloten de partij te verlaten. Volgens de partij is er onvoldoende basis om met van Zetten door te gaan. 

D66 laat weten dat er een verschil van inzicht bestaat over de wijze van samenwerken. Daarom is de partij na beraad tot de conclusie is gekomen dat het beter is dat van Zetten vertrekt.

Voorafgaand aan dit besluit heeft raadslid de Iongh aangegeven de fractie te verlaten.

Eerder stapten wethouder Cassee, fractievoorzitter Maaike Pippel en twee raadsleden op. Cassee lag al langer onder vuur lag vanwege fouten die hij in het verleden heeft gemaakt. Deze zou hij niet hebben genoemd bij zijn benoeming tot wethouder. Daarnaast was het al een tijdje onrustig rondom de bouw van Land in Zicht. De wethouder zou leugens hebben verspreid na een gesprek met onderzoeksjournalist Ton F. van Dijk over de bouw van Land in Zicht.  Dit gesprek is opgenomen door van Dijk en daardoor kwamen de leugens van Cassee aan het licht.

Eerder sprak van Zetten zich duidelijk uit over het handelen van Cassee, dit zorgde voor een scheur binnen de partij. Tijdens een vergadering vroeg zij of zij een stemverklaring mocht afgeven en diende zij als enige van D66 een motie van wantrouwen in tegen Cassee.

Lees verder op dichtbij.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Landelijk Bestuur D66 eist zetel van Van Zetten terug

Het Landelijk Bestuur D66 wil dat de uit de fractie gezette Louise van Zetten haar D66-zetel terug geeft aan de Haarlemse fractie. Van Zetten heeft in verschillende interviews aangegeven dat zij overweegt om D66 in de gemeenteraad te blijven vertegenwoordigen, ook al is dat buiten de bestaande fractie. Dat blijkt uit een brief van het landelijk bestuur aan van Zetten, die circuleert op Twitter. 

Louise van Zetten werd zondagavond door haar partij uit de fractie gezet. volgens de partij is er onvoldoende basis om met van Zetten door te gaan.

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Smakelijke regiosoap dankzij D66 Haarlem

Smakelijk stukje regiosoap in De Telegraaf vandaag over de onophoudelijke crisis binnen D66 te Haarlem. D66 won in Haarlem de gemeenteraadsverkiezingen met maarliefst negen zetels, maar daarvan zijn er nu nog maar vier over. De andere vijf zijn inmiddels opgegeven door met ruzie en chaos vertrekkende D66-raadsleden. 

Op één van de vier overgebleven zetels zit ene Louise van Zetten. Ook zij ligt onder vuur, onder andere omdat zij eind oktober een motie van wantrouwen steunde tegen D66-wethouder Ewout Cassee die als gevolg van al dat wantrouwen moest opstappen en daarmee de andere zetelhouders de fractie uitjoeg, genoeg als ze hadden van al het gezeik.

Lees verder op thepostonline.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

D66-fractie zonder Van Zetten verder

De fractie van D66 gaat met acht raadsleden verder zolang Louise van Zetten haar zetel niet inlevert.

Dat heeft fractievoorzitter Dilia Leitner aan burgemeester Schneiders laten weten. Leitner heeft de burgemeester, die voorzitter is van de raad, ook gevraagd om Van Zetten een andere plek te geven in de raadszaal.

Lees verder op haarlemsdagblad.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Rebels D66-lid verder als Hart voor Haarlem

Foto: Willem de Leeuw

Het afgezette D66-lid Louise van Zetten gaat alleen verder als Hart voor Haarlem. Nadat ze niet meer mee mocht doen van haar eigen fractie, is ze gisteren ook door het Landelijk Bestuur van D66 geroyeerd.

Van Zetten wordt door D66 Haarlem verantwoordelijk gehouden voor de chaos binnen de partij. Ze stemde tegen de eigen wethouder Ewout Cassee, toen zijn integriteit ter discussie stond in de gemeenteraad.

Daarna wilde de partij haar een paar maanden buitensluiten, totdat de wethouder weer ‘groen licht’ had gekregen. “Dat is mondsnoeren”, zei Van Zetten gisteravond in een verklaring tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Lees verder op rtvnh.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Louise van Zetten klaar voor volgende wedstrijd

,,Laat een ding duidelijk zijn: je kunt me tien klappen geven, maar dan sta ik nog.’’ bron: United Photos/Paul Vreeker

Louise van Zetten is genomineerd als Haarlemmer van het jaar omdat ze ook in 2014 haar mannetje stond. Ze zegt daarover dat tegenslag haar alleen maar sterker maakt. Wat dat betreft heeft de lokale afdeling en het landelijke bestuur van D66 in het afgelopen jaar een belangrijke bijdrage aan haar nominatie geleverd. De halve gemeenteraadsfractie van D66 keerde haar in de kwestie-Cassee de rug toe, de andere helft steunde haar. ’Den Haag’ kieperde haar vervolgens uit de partij. Louise van Zetten vocht zich twee keer terug vanuit een onverkiesbare positie en een agressieve vorm van borstkanker.

Ze koestert haar nieuwe minuscule fractiekamer die grenst aan de lokale democratie: de raadszaal. Verder is er een poortje dat toegang biedt tot de gewelven van het stadhuis. Op de kleine tafel ligt het logo van de nieuwe politieke partij Hart voor Haarlem. Louise van Zetten: ,,Waarom moet mij dit allemaal weer overkomen? Ik lig slap van het lachen. Laat een ding duidelijk zijn: je kunt me tien klappen geven, maar dan sta ik nog.’’

De klappen heeft ze gehad. Ze verloor een van haar twee zussen aan borstkanker. Vorig jaar werd het ook bij haar geconstateerd en haar andere zus. In dezelfde periode werd ze als fractievoorzitter van D66 gedeclasseerd met een onverkiesbare plek op de kandidatenlijst. Ze kwam wel in de raad maar in de kwestie rond partijgenoot en wethouder Ewout Cassee keerde D66 de rug naar haar toe. Ze stapte uit de partij.

Lees verder op haarlemsdagblad.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Louise van Zetten wethouder parkeren?

Afgelopen donderdag zei Groen Links wethouder Cora-Yfke Sikkema in de commissie beheer, dat een informatiebijeenkomst voor bewoners van Land in Zicht slechts plaatsvindt “omdat de bewoners het onderling niet eens zijn over de parkeerproblemen in de wijk”.

Sikkema is van GroenLinks, de partij, die zich hard maakt voor een nieuwe bestuurscultuur in Haarlem waarbij burgers open en transparant worden behandeld. Maar in dit geval zet ze met haar uitspraken in de commissie bewoners tegen elkaar op. De suggestie aan de raad, dat de informatie avond over de parkeerchaos geen enkel politiek doel dient, is ver bezijden de waarheid.

Burgers worden zo vakkundig tegen elkaar uitgespeeld en de rol van de gemeente die grote fouten maakte bij het aanleggen van voldoende parkeerplaatsen onder de mat geveegd.

Het enige raadslid dat tijdens de commissievergadering niet zit te slapen is raadslid (“Lieve”) Louise van Zetten (HvH), die spreekt van een geschil “tussen gemeente en burgers”. Een juiste weergave van de feiten.

Je zou hopen dat zo iemand eens wethouder wordt. Als is het maar om te zien wat kennis van zaken en ervaring voor effect hebben op de bestuurscultuur in Haarlem.

Doortje Briedé-Bultman