Waarom maken al die vrouwen zich toch zo druk om de overgang? Elma Drayer is het gezeur zat. ‘Hoe minder tijd voor navelgestaar, des te minder last heb je ervan.’

"Arme man. Doe je zo je best om je vrouwelijke leeftijdgenoten te doorgronden, is onbegrip je loon. Vorige maand beschreef theoloog Jean-Jacques Suurmond (1950) in zijn Trouw-column hoe hij onlangs een gastcollege gaf rond ‘de spiritualiteit van de overgang’. Voor een zaal vol vrouwen - ‘Venusbewoners’ in zijn eigen lingo.

Hij was er, bekende hij, een tikje verlegen mee ('Ik voel me ineens heel erg man'). Het belette hem allerminst om wijsheden te debiteren als: “De overgang, begin ik, is een transitie van de levensfase die gekenmerkt wordt door nut, naar de fase van nutteloosheid.” En: “Ik leg uit dat het leven van de meeste vrouwen sterk gekleurd wordt door hun biologische rol als moeder.” En: “De lege baarmoeder van een vrouw is een krachtige metafoor van geestelijke vruchtbaarheid, creativiteit en spiritualiteit.” Want, was dat even fijn, die lege baarmoeder kon zij opvullen met mantelzorg en andere Goede Werken. Met het ‘geestelijk’ moederschap, zeg maar.

Onder ons gezwegen: ik kreeg de slappe lach van Suurmonds proza. Tjonge, ze bestaan dus nog. Godgeleerde heren die in alle ernst menen dat baarmoederbezit je hele wezen bepaalt. Gelukkig namen andere ervaringsdeskundigen de moeite om hem in deze krant van repliek te dienen. Als je last hebt van de overgang, schreef de een, dan “roep je echt ‘fuck it’ als iemand gaat oreren over sprirituele kansen - dan moet je gewoon goed geholpen worden met je klachten!”.

“Ik maak me erg kwaad”, schreef een ander, “dat Trouw een man die … verder van toeten noch blazen weet, hierover aan het woord laat.” Vooral, voegde zij eraan toe, omdat ‘zelfs vrouwenbladen’ dit onderwerp negeren. Hoog tijd, schreef ze, dat het ‘taboe’ doorbroken wordt.

Met veel kon ik instemmen. Maar dat de overgang een taboe is dat hoognodig doorbreking verdient? Anno 2014?"

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman