Marianne Faithfull © Reuters
Van angeliek sixtiesicoon tot zelfdestructieve drugsverslaafde en van onschuldig popzangeresje tot vrouwelijke Tom Waits. De carrière van Marianne Faithfull is een wedloop met hindernissen, maar de 67-jarige artieste laat zich niet kisten. Dat bewees ze met haar concert in Bozar.
Dit jaar is het precies een halve eeuw geleden dat Marianne Faithfull haar eerste hit scoorde met het van The Stones cadeau gekregen ‘As Tears Go By’. Naar aanleiding van dat jubileum verscheen niet alleen het fotoboek ‘A Life on record’, waar niemand minder dan Salman Rushdie het voorwoord voor schreef, maar ook de prima cd ‘Give My Love To London’, waarvoor ze songs bedacht met onder anderen Nick Cave, Anna Calvi, Steve Earle en Tom McRae. Wie in Brussel een ‘Greatest Hits’-selectie verwachtte kwam alvast bedrogen uit. “Te gemakkelijk”, oordeelde de zangeres die, na een turbulente levenswandel, vandaag in Parijs woont. “Ik vond dat het gesofisticeerder kon. Dus koos ik voor liedjes die me na aan het hart liggen en die ik nog nooit eerder live heb gebracht.”