© Trouw / Mark Kohn. Anna Enquist op de redactie van Trouw
“Zo, wat wordt ie mooi.” Anna Enquist loopt tevreden langs de proefdrukken van ‘haar’ Letter & Geest. De schrijfster is deze week gasthoofdredacteur van de extra dikke zaterdagse bijlage.
Als de kopij naar de drukker kan, zit het er op. Een nieuwe ervaring voor de schrijfster van romans als Het meesterstuk, Contrapunt, De verdovers en Kwartet: “Ik had min of meer de vrije hand. Ik vond het ontzettend leuk om eens te doen en ook zo aardig dat de mensen die ik had voorgesteld om een bijdrage te leveren, meteen ja zeiden. Theodor Holman bijvoorbeeld, heeft het hartstikke druk nu zijn boek net uit is.”
Enquist kreeg de bestaande rubrieken van de bijlage voorgelegd en mocht daar zelf de personen bij zoeken die daar goed in zouden passen. Zo onthult Henk Spaan zijn levensmotto in de rubriek De Tegel, staat cellist Leonard Besseling in de serie ‘Ik heb een droom’ en vertelt een anesthesist over zijn werk. Recensente Janita Monna bespreekt voetbalpoëzie. Helemaal Anna Enquist dus. “Ja, dit zijn wel mijn onderwerpen. En dat doe maar gewoon, waar ik aan hecht, klinkt er echt wel in door.”