PC Hooft-prijs voor Anneke Brassinga

• Doortje Briedé

Brassinga neemt de prijs op 21 mei in ontvangst ANP

Dichteres Anneke Brassinga krijgt de PC Hooft-prijs 2015. Dat heeft bestuur van de Stichting PC Hooft-prijs bekendgemaakt.

De prijs wordt afwisselend toegekend voor poëzie, essays en proza. Dit keer was het genre poëzie aan de beurt.

De 66-jarige Anneke Brassinga krijgt de prijs voor haar hele oeuvre. De jury prijst haar om het gebruik van woorden die bijna zijn vergeten en haar liefde voor de onuitputtelijke mogelijkheden van de taal. "Wie de gedichten van Brassinga leest, stapt binnen in een geestverruimend heelal van taal'', staat in het juryrapport.

Lees verder op nos.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

P.C. Hooft-prijs voor dichteres Anneke Brassinga

Anneke Brassinga. © ANP

De Nederlandse dichter, essayist en vertaler Anneke Brassinga (1948) krijgt de prestigieuze P.C. Hooft-prijs 2015. Dat heeft het bestuur van de Stichting P.C. Hooft-prijs voor Letterkunde bekendgemaakt.

De oeuvreprijs is dit jaar bestemd voor poëzie. De P.C. Hooft-prijs is een van de belangrijkste literaire prijzen van Nederland. De oeuvreprijs wordt jaarlijks afwisselend toegekend voor proza, essays en poëzie. Aan de prijs is een bedrag verbonden van 60.000 euro.

De jury prijst de dichteres om het (her)gebruik van bijna vergeten of in onbruik geraakte woorden. De liefde voor de onuitputtelijke mogelijkheden van taal in poëzie is ‘de constante van haar werk’, staat in het juryrapport. ‘Wie gedichten van Brassinga leest, stapt binnen in een geestverruimend heelal van taal. In elk gedicht openen zich onvermoede vergezichten van zeggingskracht. De taal wordt omgekeerd, uitgekleed en weer opnieuw uitgedost totdat alle registers die er ooit in voorgekomen zijn, weer meedoen.’

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

P.C. Hooftprijs voor gedragen, maar humorvolle Anneke Brassinga

Anneke Brassinga heeft de P.C. Hooftprijs 2015 gewonnen. Het is de belangrijkste literaire oeuvreprijs van Nederland, voor een dichteres die vijf jaar geleden nog zei: “Geen idee dat ik een oeuvre had”.

Destijds, in 2009, had ze net de Constantijn Huygens-prijs gekregen. Ze was er toen nog steeds niet over uit óf ze wel een oeuvre had: “Dat heb ik - denk ik - ook niet, want ik ben nog lang niet klaar met dichten. Maar blijkbaar zien de mensen er wat in, en dat doet mij heel veel genoegen”, vertelde ze in een interview met Trouw.

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman