Foto: AFP

Maxima Acuna is het symbool geworden van het verzet van Peruaanse landbouwers tegen de mijnindustrie. Ze weigert haar stukje grond te verkopen aan een mijnbouwer die de grootste goudmijn van Zuid-Amerika wil openen.

Maxima staat tegenover mijnbouwbedrijf Yanacocha, eigendom van het Amerikaanse Newmont. Zij willen met het project Conga een reusachtige goud- en kopermijn openen. Maar daarvoor kunnen ze niet rond de 25 hectare grond in het dorp Sorochuco waarop Maxima met haar echtgenoot en vier kinderen woont.

‘Ik kan aantonen dat de grond sinds 1994 ons eigendom is’, vertelde Maxima aan persagentschap AFP. ‘Alle papieren zijn in orde.’ Yanacocha beweert echter dat het de grond in 1996 heeft gekocht van de stad Sorochuco. ‘Ik heb niets verkocht. Dat ze me hun eigendomspapieren tonen, en eens vertellen hoeveel ze betaald zouden hebben’, wijst Maxima dat van de hand.

Vier jaar lang werd er een juridische strijd uitgevochten. Maxima werd ervan beschuldigd zich de grond illegaal te hebben toegeëigend, maar werd daarvoor dit jaar vrijgesproken.

Lees verder op nieuwsblad.be

Doortje Briedé-Bultman